Възможности за помощ от своя личен лекар

14/03/2025

Когато човек се разболее, иска най-бързо да получи необходимата помощ. Точно тогава, обаче, се оказва, че му е трудно да се свърже с личния си лекар, за да се консултира с него.

Ето кои са най-честите въпроси, които се нуждаят от отговор в подобна ситуация:

Мога ли да посетя личния си лекар без записан час?

Понякога при остро възникнало състояние, се налага да се видите с личния си лекар в неотложен порядък. Ако за деня няма свободни часове, може да се свържете в работния му график с него, за да получите инструкции и за това кога да посетите кабинета, както и какво да правите, докато амбулаторният Ви преглед се осъществи.

В почивни и празнични дни можете да получите помощ в дежурния кабинет на практиката, с която той има сключен договор.

Личният лекар не изпълнява спешна помощ на адрес. Поемането на спешните  случаи в дома на пациента, на работното място или на обществено място се осъществява чрез повикване на тел. 112 от Спешна помощ. 

Какво да правя при спешни случаи?

При спешен случай  (спешно състояние е остро или внезапно възникнала промяна в здравето на човека, която изисква незабавна медицинска помощ )  трябва да се свържете с тел. 112 за изпращане на екип на Център за спешна медицинска помощ (ЦСМП).

Мога ли да правя консултации с личния си лекар по телефона?

Да. По телефона може да обсъдите процедурни въпроси във връзка с необходими за Вас дейности - изследване, рехабилитация, издаване на документ. Може да обсъдите резултатите от изследванията Ви. Можете да получите здравен съвет във връзка с остро възникнал медицински проблем до осъществяването на медицински преглед.

Не е коректно, нито професионално, обаче, да се прекъсва прегледът на един пациент, за да се обсъжда състоянието на друг.

Мога ли да си запиша час за преглед по телефона?

Да, в работния график на лекаря можете да запишете час и да получите информация, свързана с административни и други въпроси.

Мога ли да получа електронна рецепта, без да посетя кабинета?

 (Съгласно чл. 49, ал. 1 от НРД за медицинските дейности:)

Лекарствените продукти, медицинските изделия и диетичните храни за специални медицински цели се предписват след извършен преглед/консултация от лекаря, който се документира в амбулаторния лист и се удостоверява с подписа на ЗОЛ.

Мога ли да получа направление за изследване или консултация със специалист без да посетя лекаря?

Не. Издаването на всеки един медицински документ от медицински специалист става само след среща между лекар и пациент. В рамките на тази среща пациентът описва причината за посещението - профилактичен преглед или преглед поради конкретни оплаквания, а лекарят преглежда и назначава изследвания или допълнителни консултации, ако това е необходимо.

Заплаща ли се домашното посещение на личния лекар?

В случаите, когато здравословното състояние на ЗОЛ не позволява посещението му в кабинета на ОПЛ, ЗОЛ не заплаща за извършен преглед от личния лекар при посещение в дома му.

Домашното посещение се уговаря предварително с личния лекар и следва да бъде съобразено с часовете за домашни посещения, обявени в работния график на ОПЛ.

Кой трябва да изиска информация от предишния ми личен лекар, когато сменя моя ОПЛ?

Пациентът следва да изиска своята медицинска документация от своя предишен личен лекар. Той има задължение да предостави тази информация според Националния рамков договор за медицинските дейности.

 

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии