Оказване на спешна медицинска помощ на здравно осигурено лице

От: Д** Т** Т** Зададен на: 29.06.2018   Отговорен на: 06.07.2018

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Днес 29. 06. 2018г., отидох с прободна кървяща рана в 22 ДКЦ (филиал) находящ се на ул. "Мизия" 16), в която е личният ми лекар. На регистратурата ме седеше жена със слушалки на ушите, която при поздрав от моя страна отговори КАЖЕТЕ.... Обясних, че имам прободна рана на ръката и искам да се превърже и евентуално да се постави инжекция тетанус. попитах, кой е дежурен лекар тъй като личният ми е след обяд и не отговаряше на телефона. Служителката на Регистратурата обясни, че няма такъв и приключи разговора, без да ми обясни към кого да се обърна или да ме информира какво да правя....Отидох във 22 ДКЦ на "Н. Коперник" 9, където ми превързаха раната и ми поставиха Тетанус. НАКАРАХА МЕ ДА ПЛАТЯ 9лв., като обясниха, че е трябвало да ми дадат НАПРАВЛЕНИЕ..... ПИТАМ КАКВО НАПРАВЛЕНИЕ ТРЯБВА В СЛУЧАЯ и защо ми вземат неправомерно пари за тези процедури. Аз съм Председател на БАЕТ и консултант в Парламента, и смятам да направя собствено разследване на случая.....

Отговор

Уважаеми господин Тодоров,
Всеки общопрактикуващ лекар (ОПЛ) посочва в договора си с РЗОК свой заместник или заместници за случаите, когато не може да изпълнява лично задълженията си. Следователно, когато личният лекар отсъства, той е задължен да посочи кой ще го замества. Един от начините за осигуряване на достъп до медицинска помощ на здравноосигурените лица извън обявения работен график на личния лекар е чрез "дежурен кабинет", в който лекари със специалност по обща медицина, с друга специалност или по изключение без специалност, оказват медицинска помощ между 20 часа вечерта и 8 часа сутринта през работните дни и денонощно през почивните и празничните дни. В графика на личния лекар, поставен на видно място пред кабинета му, са посочени часове за: амбулаторни прегледи, домашни прегледи, промотивна и профилактична дейност, дейност по „Детско здравеопазване”, дейност по „Майчино здравеопазване”.
Съгласно Наредба № 3 от 20.03.2018 г. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК (Наредба № 3 от 2018 г.), в своята дейност ОПЛ предприемат мерки за осигуряване на достъп до медицинска помощ на записаните в пациентската им листа ЗОЛ извън обявения работен график на практиката по един от начините, посочени в наредбата.
В приложение № 1 към чл. 1, т. VI. „Диагностично-лечебна дейност“ на  Наредба № 3 от 2018 г., съответно и в приложение № 9А „Изисквания на НЗОК за сключване на договор с лечебни заведения за оказване на първична извънболнична медицинска помощ“ към Националния рамков договор (НРД) 2018 за медицински дейности са описани диагностично-лечебните дейности, които лекарите от дежурните кабинети извършват. В тези дейности не е включено насочване на пациент към лечебно заведение за медико диагностични дейности, както и за консултация и съвместно лечение.
Съгласно съвместно Указание № РД-16-14/16.05.2018 г. между НЗОК и БЛС за прилагане на НРД 2018  за медицинските дейности, за осигуряването на достъп до медицинска помощ на ЗОЛ, извън обявения работен график на практиката на ОПЛ, лекарят от дежурния кабинет отразява оказаната медицинска помощ „Амбулаторен лист” (бл. МЗ-НЗОК № 1), съгласно определения ред в НРД 2018 за медицински дейности.
В конкретния случай, който Вие описвате, вследствие на раната, е имало възможност за оказване на спешна медицинска помощ.
Министерството на здравеопазването (МЗ) е институцията, която заплаща за оказване на спешна медицинска помощ на пациенти със спешни състояния, които са преминали през Центровете за спешна медицинска помощ (ЦСМП) или през спешните отделения на лечебните заведения за болнична помощ и не са хоспитализирани.
 
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии