европейска здравна карта
От: Г** Зададен на: 25/11/2009 Отговорен на: 30/11/2009Въпрос
На 2.08.2009г в Холандия бяхме в спешна помощ,поради бъбречна криза с европейска здравна карта.Сега получихме чек от болницата.Тази карта не покрива ли неотложна помощ?
Отговор
Българските здравноосигурени граждани имат право на спешна и неотложна медицинска помощ (т.е. помощ, за която се прецени, че в зависимост от здравословното състояние и продължителността на престоя на българския гражданин, не може да се отложи до планираното му отпътуване от страната. Напр: при инфаркт или инсулт, загуба на съзнание, което би могло да бъде симптом за опасно заболяване, при травма на крайник, и т.н.). С валидна българска ЕЗОК всеки здравноосигурен гражданин при временен престой в друга държава от ЕС може да използва само спешна и неотложна медицинска помощ, но не и планово лечение или профилактични прегледи. Уточняваме, че оценката на състоянието на пациента се извършва от лекуващия лекар. Във всеки конкретен случай той е този, който преценява дали Европейската здравноосигурителна карта ще покрие оказаната медицинска помощ и ако да - в какъв обем. Потребителските такси и законово регламентираните доплащания остават за сметка на пациента. Ако състоянието Ви е било спешно или неотложно (висока температура, остро и внезапно възникнало медицинско състояние и т.н.) и въпреки наличието на ЕЗОК, сте заплатили за лечението, може да кандидатствате за възстановяване на направените разходи след представяне на оригиналните фактури за лечението – в Централното управление на НЗОК – София 1407, ул.”Кричим” № 1. Редът за кандидатстване за възстановяване на такива разходи е посочен на нашия сайт, в рубрика „Международно сътрудничество”, линк „Европейска интеграция”. Необходимо е да подчертаем, че за възстановяване на разходи може да се кандидатства само в случай, че помощта вече е заплатена от пациента и за това той може да представи в НЗОК оригиналите на финансовите документи.