Спешна медицинска помощ
От: К** Б** Зададен на: 02.02.2011 Отговорен на: 04.02.2011Категория
Онлайн консултации
Въпрос
Казусът е следния: В неделя имах нужда от спешна помощ и посетих дежурния лекар в поликлиниката, който ми даде направление за спешно отделение в МБАЛ Бургас. Оказа се, че специалист Уши-нос-гърло няма на разположение и ме насочиха към две бургаски частни поликлиники. Наложи се да платя преглед от 25 лв. за да получа рецепта и да започна лечение. Сумата, която аз и работодателят ми плащаме месечно на НЗОК е приблизително 100 лв. Имам 2 въпроса: 1. Какъв е смисълът, че съм здравноосигурено лице, щом в крайна сметка при нужда се налага да плащам за частен праглед? 2. Какъв е редът за подаване на жалба за гореописания случай?
Отговор
Уважаема г-жо, съгласно Закона за здравното осигуряване, НЗОК заплаща за оказване на определени видове медицинска помощ от общопрактикуващи(лични) лекари и специалисти от извънболничната медицинска помощ, която се определя като основен пакет, гарантиран от бюджета на НЗОК и се регламентира с наредба на министъра на здравеопазването. Към настоящия момент това е Наредба № 40 от 2004 г. за определяне на основния пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК. Тези дейности са регламентирани в Националния рамков договор (НРД).
В случай, че сте се обърнала към Вашия личен лекар, оказаната помощ щеше да бъде безплатна, а личният лекар – по преценка и при необходимост, може да Ви издаде направление към всеки специалист от извънболничната специализирана помощ, сключил договор с НЗОК. При липса на направление извършените прегледи се заплащат.
В този случай всяко лечебно заведение определя съгласно Наредба № 22 на МЗ, условията и реда за заплащане на медицинската помощ по избор на пациента, като определя свои цени за оказаната помощ. Ако правилно Ви разбираме, дежурният личен лекар Ви е издал направление към УНГ специалист, но сте били насочени към частни кабинети.
Неправомерно Ви е взета посочената сума, имали сте право на безплатен преглед, ако сте представили направление към УНГ специалист, който има договор с НЗОК.
Въпросът за оказване на спешна медицинска помощ (която е безплатна за всички български граждани) е в компетенциите на Министерството на здравеопазването(МЗ), тъй като ЦСМП са структури към МЗ.
Ако смятате, че правата Ви на здравноосигурено лице са нарушени, може да подадете жалба до Районната здравноосигурителна каса по местоживеене или до Националната здравноосигурителна каса. Необходимо е да приложите финансов документ (касов бон) за платените от Вас суми, за да бъде направена проверка от контролните органи.
Когато жалбата Ви е свързана с качеството на оказаната медицинска помощ, може да подадете жалба до Районните здравни инспекции, които са структури към Министерството на здравеопазването (МЗ) или до Изпълнителна агенция "Медицински одит" към МЗ на адрес: бул.”Георги Софийски” №3, гр.София 1606).