Зададен въпрос през Online консултации

От: К** И** Зададен на: 29/01/2009   Отговорен на: 30/01/2009

Въпрос

През м.декември си счупих ръката в китката.Свалиха ми гипса на 27.01 без да ми назначат физиотерапия която обикновено следва при тези случаи.Доктора "прецени"че мога сама да си раздвижвам ръката.Редно ли е да ходя на частен прием на рехабилитатор защото наистина имам нужда от това и правомерно ли доктора ми взима за издаване на болничен лист - за първия 6 лева ,за втория 7,5лв.

Отговор

Лекуващият лекар (общопрактикуващ или специалист) е този, който преценява необходимостта от издаване на направление за прегледи и изследвания, съобразно състоянието на пациента в момента на прегледа.

Съгласно чл. 37, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) здравноосигурените лица заплащат суми за оказана медицинска помощ, а чл. 45 от ЗЗО конкретизира видовете медицинска помощ, заплащани от НЗОК. Медицинската експертиза на работоспособността (чл. 45, ал. 1, т. 13 от ЗЗО) е вид медицинска помощ. Здравноосигурените лица заплащат потребителска такса на лекаря, лекаря по дентална медицина ИЛИ на лечебното заведение. Заплащането за оказаната медицинска помощ се извършва от районната здравноосигурителна каса (РЗОК) на предоставилия я изпълнител (чл. 47 от ЗЗО). В случая изпълнителят на медицинска помощ е лечебното заведение, сключило договор с РЗOК, чрез НЗОК. Следователно лекарските консултативни комисии (ЛКК) се сформират в лечебни заведения и таксата за оказана медицинска помощ е по реда на чл. 37, ал. 1, т. 1 от ЗЗО, т.е. към настоящия момент трябва да заплатите сума в размер – 2.40 лева.

Когато правата на здравноосигурените лица, свързани с оказаната медицинска помощ от лекари или лечебни заведения за извънболнична помощ, сключили договор с Националната здравноосигурителна каса, са нарушени, те имат право да подадат жалба до директора на съответната районна здравноосигурителна каса по местоживеене (РЗОК) или до Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) – София 1407, ул. „Кричим” № 1. За изясняване на фактите, изложени в жалбата, се назначава проверка по документи на изпълнителя на медицинска помощ или на лечебното заведение (eто защо трябва да представите издадената Ви касова бележка или квитанция за заплатените от Вас суми на изпълнителя на медицинска помощ или на лечебното заведение). Жалбоподателят задължително се уведомява за резултатите. За консултации и сигнали здравноосигурените граждани могат: - да посетят приемните на РЗОК по местоживеене или да се обадят на телефоните за информация в отделите за работа с граждани; - да посетят приемната на НЗОК (София 1407, ул. “Кричим” №1) или да се обадят в Здравноинформационния център на НЗОК на тел. 0800 14 800.

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии