Личен лекар

От: М** П** Зададен на: 19.02.2025   Отговорен на: 20.02.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте! При смяна на постоянен адрес във друг град трябва ли да сменя личният си лекар и във какъв срок?

Отговор

Съгласно Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, здравноосигурените лица имат право свободно да избират лекар в лечебно заведение за първична извънболнична медицинска помощ на територията на цялата страна, сключило договор с НЗОК. Извън нормативно определените срокове (от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември) смяна на общопрактикуващия лекар е възможна по всяко време на годината единствено при определени хипотези: при прекратяване на договора на лекаря с районната здравноосигурителна каса (РЗОК), при смяна на настоящия адрес на пациента/ в друго населено място/ или при констатирана трайна невъзможност на избрания личен лекар да оказва първична извънболнична медицинска помощ.
Формуляр за избор на общопрактикуващ лекар може да се изтегли безплатно от сайта на НЗОК - www.nhif.bg - меню „За гражданите“ - линк „Регистрационни форми за избор на общопрактикуващ лекар“ - „Регистрационна форма за постоянен избор на общопрактикуващ лекар“. Попълвате този формуляр, на гърба на който са дадени подробни указания и го предоставяте на новоизбрания лекар.
Носете здравноосигурителната си книжка, в която лекарят ще впише трите си имена и датата на избора.
Справка за общопрактикуващите лекари, сключили договор с НЗОК, може да направите на сайта на НЗОК - www.nhif.bg - рубрика „За граждани“ - „Електронни услуги“ - „Търсене на договорни партньори и дейности“ - подлинк „Общопрактикуващи лекари“.
Може да се обърнете и към РЗОК (координатите им са изписани в меню „РЗОК“ на сайта на НЗОК), където оказват пълно съдействие на обърнали се към тях здравноосигурени лица при избора на нов лекар и им предоставят информация за общопрактикуващите лекари, които са сключили договор с НЗОК в съответния здравен район.
Обръщаме внимание, че с въвеждането на електронното издаване на първичните медицински документи (е-направление и е-рецепта) не се отменя посещението в лекарския кабинет и е по-удобно да изберете личен лекар там, където ще живеете. Те заместват хартиените документи, но не и физическия преглед/консултация, без който лекарят не може да определи здравословното състояние на пациента, да постави диагноза, да предпише съответната терапия, изследвания и допълнителни консултации, ако е необходимо. Извършеният преглед/консултация от лекаря задължително се документира в амбулаторен лист, който е неотменна част от здравното досие на пациента, и се удостоверява с подписа на здравноосигуреното лице.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии