Здравейте, Във връзка с настъпило застрахователно събитие с покрит риск от Застраховател, е необходима Справка от НЗОК за ползвани услуги в болнична и извънболнична помощ.
Може ли да се подаде и получи онлайн или е необходимо да се отиде на място?
Разполагам с електронен подпис.
В предходно зададени въпроси отговорите са почти едни и същи, а именно:
Отговор:
Има предвидена процедура за изискване на писмена информация от НЗОК за извършени дейности на здравноосигурените лица за съответен период.
На сайта на НЗОК – www.nhif.bg - в меню „Нормативна база“ - линк „Други нормативни актове“ са публикувани Вътрешни правила за предоставяне на информация по чл. 64, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване в НЗОК. Оттам може да изтеглите и попълните Заявление (Приложение № 1 към Вътрешните правила) до управителя на НЗОК/директора на РЗОК, за да Ви бъде предоставена информация за ползвана по линия на НЗОК медицинска помощ за съответния период.
В случай че имате електронен подпис, това е възможно и по електронен път със заявление по примерен образец на НЗОК, подадено в центровете за административно обслужване на НЗОК (ЦУ, РЗОК и техните поделения) или на електронен адрес www.nhif.bg, по избор на заявителя, без оглед на местоживеенето му.
Прочетох "Вътрешни правила за предоставяне на информация по чл. 64, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване в НЗОК", но там е написано:
чл.3, (2) Редът за предоставяне на информация по чл. 64, ал. 1 от 330 онлайн е предмет на Вътрешни правила по издаване на уникален код за достъп до персонализираната информационна система на НЗОК.
Прочетох и "Вътрешни правила по издаване на уникален код за достъп до персонализираната информационна система на НЗОК" но там не пише нищо контректно по този въпрос.
На www.nhif.bg както и на egov.bg в секция "Здравеопазване и здравно осигуряване" няма такава услуга.
Отговор
Във връзка с поставените въпроси относно настъпило застрахователно събитие с покрит риск от Застраховател и свързаната с това необходимост от справка от НЗОК за ползвани от Вас медицински услуги в болнична и извънболнична помощ, Ви уведомявам за следното:
Процедурата по предоставяне на информация, свързана с онлайн подаване и при наличие на КЕП от Вас е следната:
Предоставянето на информация на основание чл. 64, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване, съгласно Вътрешните правила за предоставяне на информация по чл. 64, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване в Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) се извършва въз основа на писмено заявление на хартиен носител или по електронен път чрез полагане на електронен подпис, по примерен образец на НЗОК /Приложение № 1/, подадено в центровете за административно обслужване на НЗОК (в ЦУ, РЗОК и техните поделения) или на електронен адрес www.nhif.bg, по избор на заявителя, без оглед на местоживеенето му. Бланка на заявление може да се получи във всеки център за административно обслужване или от официалната интернет страница на НЗОК
Заявленията за предоставяне на информация на основание чл. 64, ал. 1 от ЗЗО се разглеждат в 14-дневен срок от регистрирането им.
Съществува възможност застрахователните дружества да получат информация от НЗОК относно ползвана медицинска помощ на здравноосигурено лице - страна по сключен застрахователен договор в случаите на настъпило застрахователно събитие по сключени застраховки „Здравно (медицинско) застраховане“, „Живот“, „Гражданска отговорност“ и „Злополука“, съгласно приетите и утвърдени Вътрешни правила за предоставяне на информация на основание чл.107, ал.1 и чл.454, ал.2 от Кодекса за застраховането в Националната здравноосигурителна каса. Заявленията се разглеждат в 14-дневен срок от регистрирането им.
Вътрешните правила за предоставяне на информация на основание чл.107, ал.1 и чл.454, ал.2 от Кодекса за застраховането в Националната здравноосигурителна каса и Вътрешните правила за предоставяне на информация по чл. 64, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване в Националната здравноосигурителна каса са достъпни на следния линк: https://www.nhif.bg/bg/regulatory/internal .
Правните норми се намират помежду си в стъпаловидно подредени взаимоотношения на йерархия. Основният неин принцип гласи, че когато в дадена правна норма от по-долно стъпало/ранг не е посочено изрично дали определено действие се прилага правна норма от по-горно стъпало/ранг.
Законът за електронното управление(ЗЕУ)урежда дейността на административните органи при работа с електронни документи, предоставянето на административни услуги по електронен път и обмена на електронни документи между административните органи. Прилага се и по отношение на дейността на лицата, осъществяващи публични функции, и на организациите, предоставящи обществени услуги, доколкото в закон не е предвидено друго. Получателите на електронни административни услуги могат да извършват електронни изявления и да ги изпращат по електронен път, ако подаваните документи са издадени и подписани съгласно Закона за електронния документ и електронния подпис и са спазени изискванията на този закон. Подаването на електронни документи от гражданите и организациите се извършва: он-лайн по стандартизиран протокол чрез публично-достъпно уеб-базирано приложение; чрез единната среда за обмен на документи и по други начини за подаване на електронни документи, определени с наредба За електронните административни услуги, приета от Министерски съвет, в която са определени форматите и задължителните реквизити, на които трябва да отговарят електронните документи.
Съгласно разпоредбите на чл. 28, ал. 1 от ЗЕУ при подаване на заявление по електронен път се извършва незабавно проверка на самоличността на заявителя от доставчика чрез съпоставяне на името на заявителя, посочен в заявлението, и името на автора, съдържащо се в удостоверението за електронен подпис, и проверка в съответната администрация, отговаряща за личната регистрация на граждани, дали на уникалния идентификатор на заявителя, посочен в заявлението, съответства име на гражданин с установеното име.
Също искам да Ви уведомя, че ПИС на НЗОК предоставя възможност на задължително осигурените лица за електронен достъп до информацията, свързана с ползваната от тях медицинска и дентална помощ, отчетена и заплатена от институцията, по следния начин:
- с уникален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК;
- с персонален идентификационен код (ПИК) на НАП;
- с цифров сертификат (Квалифициран електронен подпис - КЕП).
Разпоредбата на чл. 11 от Закона за гражданската регистрация (ЗГР) гласи, че ЕГН е административен идентификатор, чрез който физическите лица се определят еднозначно. В тази връзка, ЕГН правилно е нормативно установен като реквизит, който е част от заявлението, което лицето подава по повод искане за иницииране на административно производство или за предоставяне на услуга/ както е в конкретния случай/. В такива случаи целта и основанието за обработване на ЕГН са предвидени в нормативен акт и то е част от съдържанието на конкретен документ, а не на електронния подпис.
Предвид гореизложеното, считам, че няма правна пречка да бъде изискана от НЗОК справка за ползваните от Вас медицински услуги в болнична и извънболнична помощ чрез КЕП.
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за:
Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
Строго необходими бисквитки
Функционални
Аналитични
Реклама
Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии