Здравейте,
При какви обсоятелства мога да сменя личния лекар на детето си извън периодите Декември и Юни. Стария личен не прекратява дейност, но не желаем дететто да е при него вече. Дететто не сменя град и област.
Също така преди година аз и съпругът ми сменихме постоянни адреси в нова област. Обвързана ли съм пак с периодите Декември и Юни или моцем по всяко време да сменим личния си лекар.
Отговор
Извън нормативно определените срокове (от 1 до 30 юни и от 1 до 31 декември) смяна на общопрактикуващия (личния) лекар е възможна по всяко време на годината единствено при определени хипотези, при определени хипотези: при прекратяване на договора на лекаря с районната здравноосигурителна каса (РЗОК), при смяна на настоящия адрес на пациентаили при констатирана трайна невъзможност на избрания личен лекар да оказва първична извънболнична медицинска помощ.
Попълвате формуляр за избор на общопрактикуващ лекар (ОПЛ), който може да изтеглите безплатно от сайта на НЗОК – www.nhif.bg - меню „За гражданите“ - линк „Регистрационни форми за постоянен избор на общопрактикуващ лекар“. На гърба на формуляра има указания за попълването му. Във формуляра фигурира „настоящ адрес“. Като такъв адрес на осигуреното лице се вписва адресът по местоживеене към момента на попълване на регистрационната форма. С формуляра отивате при новоизбрания личен лекар и той ще нанесе данните за практиката си в него.
Трябва да представите и здравноосигурителна си книжка на личния лекар за заверка.
Справка за общопрактикуващите лекари, сключили договор с НЗОК, може да направите на сайта на НЗОК - рубрика „За граждани“ - меню „Електронни услуги“ - линк „Търсене на договорни партньори и дейности“ - подлинк „Общопрактикуващи лекари“. Има възможност за избор на област и населено място. Може да се обърнете и към РЗОК (координатите им са публикувани в рубрика „Контакти“ на сайта на НЗОК - www.nhif.bg), където оказват пълно съдействие на обърнали се към тях здравноосигурени лица при избора на нов лекар и им предоставят информация за общопрактикуващите лекари, които са сключили договор с НЗОК в съответния здравен район.
Ако Вашият случай не попада в гореописаните възможности за смяна на ОПЛ, бихте могли да се обърнете към директора на съответната районна здравноосигурителна каса (РЗОК) по избор на личен лекар и да подадете писмено заявление, в което да опишете всички обстоятелства, които налагат смяна на общопрактикуващия лекар извън установените срокове за това. В зависимост от казуса Ви, от районната здравноосигурителна каса ще Ви информират и ще Ви окажат съдействие.
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за:
Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
Строго необходими бисквитки
Функционални
Аналитични
Реклама
Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии