Здравейте ,става въпрос за Германия последните 10 години живях и работих там,декеври 2024г. се прибрах окончателно и на 10.12 бях във здравната каса в град Перник и направихме запитване до немската такава,от която няма отговор и до днес.На съпруга ми дойде отговор още същата седмица ,на мен не.След което водех лична кореспонденция с немската каса и те ми пратиха документа на немски,в НАП ми казаха ,че трябва да го преведа и легализирам и тогава да го отнеса,при което се свързах с преводач,но той твърди ,че трябва само превод без легализация и съм попаднала на неправилния служител.Въпроса ми е трябва ли или само превод е достатъчен?
Отговор
Официалният документ, който служи за сумиране на завършени здравноосигурителни периоди в държава членка на Европейския съюз (ЕС), Европейската икономическа общност (ЕИП), Конфедерация Швейцария и Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия, е формуляр S041 (електронен еквивалент на формуляр Е104). Той се изисква само по служебен път от чуждата здравноосигурителна институция чрез системата за електронен обмен на информация - EESSI.
За E/S – формуляри, които се издават на основание Европейските регламенти и служат за удостоверяване на факти, необходими за ползване на права по тези регламенти, не се изисква превод и легализация. Те са идентични на всички официални езици на ЕС и са структурирани така, че независимо от езика, на който са попълнени, да се обработват лесно от институцията на другата държава членка на ЕС.
Ако имате друг документ/удостоверение с посочен конкретен период на задължително здравно осигуряване в държава от ЕС, който не е издаден съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност, той трябва да бъде придружен с точен превод на български език, извършен от заклет преводач, съгласно изискванията на Националната агенция за приходите (НАП).
На официалната интернет страница на НАП - www.nra.bg в меню "Осигуряване" - "Здравно осигуряване" - "Българи в чужбина" е поместена информация относно вариантите за признаване на документи от ЕС/ЕИП/Швейцария, свързани със здравното осигуряване. НАП е институцията, в чиито задължения, произтичащи от Закона за здравното осигуряване, е събирането на здравноосигурителни вноски и отговаря за здравноосигурителния статус на гражданите в България. В нейните компетенции са въпросите, свързани с освобождаването от здравноосигурителни вноски на българите в чужбина и последващото възстановяване на здравноосигурителните им права в България. В тази връзка в НАП се представят и документи от чужбина, удостоверяващи здравноосигурителни периоди.
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за:
Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
Строго необходими бисквитки
Функционални
Аналитични
Реклама
Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии