Отпускане на помощни средства на човек с 95% инвалиндност с чужда помощ

От: Д** А** Зададен на: 21.01.2025   Отговорен на: 27.01.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Добър ден! Имам въпрос относно получаването на помощни средства като инвалидна количка, количка с тоалетен стол и за баня, декубитален дюшек и нещо друго, от което би имал нужда. Става въпрос за моя баща аз съм упълномощена от него и с пълномощно нотариално заверено. Беше издадено направление от личната му лекарка . Лекарката изобщо не беше запозната какво трябва да се направи, накрая го издаде ако е правилното направление за комисия. Самоче незнам къде е тази комисия. В интернет няма почти никаква информация за това. От гр. К. сме, къде трябва да се обърнем към коя комисия? Някакви координати ако може адреси , телефони. И дали може да се подадат документите с електронен подпис от мен? За да не ходя сега по студа по други градове, разбрах за Сливен или Хасково , баща ми има нужда от помощ а имам и малко дете нямам на кого да ги оставя. За това ме интересува по електронен път. Как се случват нещата? Има ли платформа откъдето да подам документи и какви точно освен това направление. Баща ми е доста зле има нужда от всички изброени по- горе помощни средства, може би и от патерици. Но скоро може да е напълно на легло. Ще очаквам отговорът ви! Благодаря предварително!

Отговор

Съгласно чл. 73, ал. 1 от Закона за хората с увреждания (ЗХУ): „Хората с увреждания имат право на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ) извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от лекарските консултативни комисии, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса”. Съгласно разпоредбата на  чл. 71, ал. 1 от ЗХУ, преценката за необходимостта от ПСПСМИ се извършва от ЛКК/ТЕЛК по профила на заболяването.
За да бъдат отпуснато ПСПСМИ, необходимо е да бъде издаден медицински протокол от ЛКК по профила на заболяването или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК с предписани ПСПСМИ. Предписването се извършва по спецификацията на НЗОК.
Лекарската консултативна комисия (ЛКК) освидетелства лицата за снабдяване с медицински изделия, помощни средства, приспособления и съоръжения. За издаване на протокол/решение за предписване на помощни средства от ЛКК, здравноосигурените лица се насочват от общопрактикуващия (личния) им лекар с „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6).
НЗОК заплаща за дейности по медицинска експертиза, сред които е и насочването за медицинска експертиза към ЛКК, сключила договор с НЗОК.
Списъци на сформираните ЛКК, сключили договор с НЗОК на територията на съответната област и профила им са публикувани на сайта на НЗОК - рубрика „РЗОК“, съгласно чл. 79 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023-2025 година. Конкретно за  област Стара  Загора може да направите справка на следния адрес: https://www.nhif.bg/bg/rzok/stara-zagora#docs_section4
Тъй като лекарските консултативни комисии в лечебните заведения се създават със заповед на директорите на регионалните здравни инспекции /РЗИ/, които са структури към Министерството на здравеопазването, за информация относно тяхната дейност може да се обърнете към компетентната институция.
В талона за медицинска експертиза № 6, в подменюто общопрактикуващият (личният) Ви лекар би следвало да избере:
- подготовка за ЛКК.
При невъзможност лице да се яви пред ЛКК, съгласно Правилника за устройство и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи (ПУРУОКМЕ) ЛКК освидетелстват на място в дома.
След като се издаде протокол/решение за предписване на  ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Пред ЛКК/ТЕЛК  заявителя или упълномощено лице попълва заявление на хартия, с което се съгласява с предписаните ПСПСМИ и необходимостта от предоставянето им.
Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК ще разгледат електронното заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ. За съответното обстоятелство  лицето се информира, чрез писмо и по телефон (SMS и VIBER известяване), съгласно посочения адрес и телефонен номер в заявлението. Не е необходимо да се посещава РЗОК.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии