неплатени осигуровки

От: Л** М** Зададен на: 13.01.2025   Отговорен на: 14.01.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте! Бях назначен на трудов договор от 1.10.2023 наминимална заплата. На 3.8.2024 г.разбирам,че не са ми внасяни осигуровки. Подадох сигнал в НАП и от имейла пратен от там разбрах че само през съд мога да ги възстановя. Въпросът ми е докога не мога да ползвам здравно осигурителните си права. Благодаря предварително. Хубав ден!

Отговор

Здравноосигурителните вноски на безработните се плащат от държавния бюджет за времето, в което получават обезщетение за безработица от Бюрото по труда. Продължително безработните, които са регистрирани в Бюрата по труда, като търсещи работа и без право на обезщетение за безработица не се осигуряват от държавния бюджет. Тези лица следва да провеждат здравното си осигуряване за своя сметка на основание чл. 40, ал. 5, т. 1 от ЗЗО. От 1 януари 2024 г. 37,32 лева е месечната вноска за задължителното здравно осогуряване за хората, които я плащат сами. 
Срокът за внасяне на тези вноски е до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който се отнасят. Здравната вноска за месец август трябва да се внесе най-късно до 25 септември 2023 г. Всички, за които възниква задължение сами да внасят здравните си вноски, подават в НАП декларация Образец 7. Тя се подава електронно с персонален идентификационен код (ПИК) на НАП или електронен подпис (КЕП) чрез Портала за електронни услуги или в офиса на приходната агенция по постоянен адрес на човека, в срок до 25-то число на месеца, следващ месеца, за който е възникнало задължението за внасяне на здравни вноски на това основание. 
Здравните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка, се прекъсват, ако не са внесени повече от три дължими месечни вноски за период от 36 месеца. Периодът се брои до началото на месеца, предхождащ месеца на оказаната медицинска помощ. 
Правомощията по определянето на здравноосигурителния статус на гражданите в България и набирането на средства от задължителните здравноосигурителни вноски, които са регламентирани със закон (Закон за здравното осигуряване), са предоставени на Националната агенция за приходите (НАП). На адрес www.nap.bg  ще намерите подробна информация.
Може да позвъните и в Информационния център на НАП на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор от цялата страна.
Уточняваме, че дейността по определянето на здравноосигурителния статус и събирането на здравноосигурителни вноски е в компетенциите на Националната агенция за приходите (НАП), а не на Националната здравноосигурителна каса.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии