Издаване на направление

От: Ц** М** Зададен на: 13.01.2025   Отговорен на: 14.01.2025

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Колко месеца трябва да съм работил за да може личен лекар да ми издаде направление? Има ли значение дали съм използвал неплатен отпуск?

Отговор

Здравноосигурителните права на гражданите, които се осигуряват за своя сметка се прекъсват ако не са внесени повече от три месечни здравноосигурителни вноски за период от 36 месеца. Периодът се брои до началото на месеца, предхождащ месеца, в който на лицето е оказана медицинска помощ, платена от Националната здравноосигурителна каса. При условие, че лицето е платило всички здравноосигурителни вноски през последните 60 месеца – правата се възстановяват от датата на заплащане на дължимите вноски.
Уточняваме, че дейността по определянето на здравноосигурителния статус и събирането на здравноосигурителни вноски е в компетенциите на Националната агенция за приходите (НАП), а не на Националната здравноосигурителна каса.
Ако дължимите здравноосигурителни вноски са платени, но това все още не са отразени в системата на Националната агенция за приходите (НАП), а се налага да бъде оказана медицинска помощ по линия на НЗОК, тогава от офиса на НАП по постоянен адрес може да бъде издадено Удостоверение за непрекъснати здравноосигурителни права, което дава възможност за предоставяне на медицинска помощ към момента на получаването й.
Здравноосигурителният статус на лица с прекъснати и впоследствие възстановени здравноосигурителни права се удостоверява с документ, издаден от НАП.                                                                              За да бъде издаден такъв документ, трябва да се представи вносната бележка, с която да се докажат направените вноски за здравно осигуряване, но и да се уточни дали е необходимо да бъде подадена декларация, в зависимост от конкретния случай.
Можете да направите справка за здравноосигурителния Ви статус по електронен път, чрез портала за електронни услуги на НАП - https://portal.nra.bg/health-status  със свободен достъп или във всяка териториална дирекция и/или офис на НАП.
След като сте включени в българската здравноосигурителна система и сте с непрекъснати здравноосигурителни права съгласно справката в регистъра за здравно осигуряване на Националната агенция за приходите (НАП), може да направите  избор на общопрактикуващ (личен) лекар и да ползвате медицинска помощ в обхвата на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).
 
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии