Ползване на медицински услуги във Великобритания

От: П** Зададен на: 26.12.2024   Отговорен на: 30.12.2024

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте, По време на визита във Обединеното кралство се разболя майка ми и постъпи по спешност във болница с пневмония. Тя е пенсионер и е на 68 години. Осигурявана изцяло в България, но няма издадена Европейска здравна карта.Въпросът ми е следния: какви документи трябва да се представят в България и Англия и НЗОК поема ли разноските по болничния престой на пациента в обединеното кралство, тъй като е влязла в болницата по спешност?

Отговор

Ако пациентът няма ЕЗОК и се нуждае от спешна/ неотложна медицинска помощ при временен престой  в държава от Европейската общност, не може да му  бъде отказано лечение.
В случая  може да се обърнете към съответната районна здравноосигурителна каса (РЗОК)/ Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за издаване на временно заместващо удостоверение на европейската здравноосигурителна карта (УВЗ на ЕЗОК).
Този документ трябва да бъде представен на болничното заведение или на спешния център, за да може разходите да бъдат поети от НЗОК. Кандидатстването се извършва лично или чрез упълномощено лице, като се предоставят документите от болницата, в които трябва да са описани датите на хоспитализиране, както и данните за лицето. Британският здравноосигурителен фонд също може да се обърне към нас, като изпрати официално служебно запитване за съответният документ чрез системата EESSI.
При необходимост от заплащане на медицинската услуга, след завръщане в България  майка Ви има право да подаде заявление по образец и да кандидатства пред НЗОК за възстановяване на разходите срещу представяне на оригиналните финансови и медицински документи от чужбина.
Заявлението се адресира до управителя на НЗОК и може  да се подаде лично в Централното управление на НЗОК, чрез  РЗОК или по пощата (предвид характера на съдържащата се в заявлението информация, препоръчваме при изпращане по пощата да бъде използвано препоръчано писмо с обратна разписка). Не се приемат заявления, изпратени по електронната поща на НЗОК.
Освен лично, заявлението може да се подаде и чрез упълномощено лице. За целта се изисква  нотариално заверено пълномощно (оригинал или нотариално заверено копие), в което изрично е посочено, че пълномощникът се упълномощава да подаде в НЗОК заявление и нужните документи за възстановяване на разходи за оказана необходима медицинска помощ/оказано подходящо (планово) лечение в конкретен случай, както и на каква база да бъде извършено възстановяването, както и да получи по своя сметка определената сума за възстановяване по съответното заявление (в случай, че това е желанието на заявителя).
Процедурата по възстановяване на заплатени разходи за оказана спешна и неотложна медицинска помощ извън държавата по осигуряване на лицето не включва автоматично възстановяване на разходите от компетентната здравноосигурителна институция (в случая - от НЗОК). Разглеждат се подадените документи и се отправя запитване до чуждия здравен фонд: каква част от заплатената сума подлежи на възстановяване. По реда на Европейските регламенти не подлежат на възстановяване (т.е. остават за сметка на лицето) дължимите потребителски такси и доплащания от страна на пациента, които се прилагат на територия на съответната държава, където е получена помощта.
След получаване на отговора на чуждата институция, НЗОК превежда парите по посочената банкова сметка.
Тази процедура отнема доста време, тъй като няма регламентиран срок за получаване на отговора от чуждестранните здравноосигурителни институции.
Информация за процедурата, заявлението  и необходимите документи, които трябва да се  приложат към него са  публикувани на интернет страницата на НЗОК в рубрика „Международна  дейност“ –  подрубрика „Европейска интеграция“ –  раздел „Възстановяване на разходи за оказана медицинска/дентална помощ при временен престой в друга държава“.
За допълнителни въпроси може да се  обадите в НЗОК на тел: +359 2 965 9116.
 
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии