Добър ден!
Миналата седмица бях при зъболекар и се опитах да лекувам кариес по здравната книжка. Представих своята синя книжка, както и удостоверение за непрекъснат осигурителен статус. Удостоверението беше издадено с дата 06.12.2024. Но лекарят ми отговори, че не успява да намери синята книжка ми в системата, затова лечението трябва да бъде оформено като частен случай и че трябва да се обърна към здравната каса. Прегледът беше в събота, така че посетих здравната каса днес, в понеделник. В здравната каса провериха моята синя книжка и ми съобщиха, че с нея всичко е наред и тя се вижда в системата.
Важно е да отбележа, че установеният по закон лимит за лечение не е надвишен тази година.
Бих искала да попитам дали е възможно клиниката да бъде задължена да преразгледа сумата, която съм платила за предоставената услуга? Също така, как трябва да постъпя в бъдеще, ако възникне подобен проблем със намиране в система на синята книжка?
Желая Ви хубав ден!
Отговор
НЗОК е в договорни отношения с лекарите по дентална медицина и заплаща на договорните партньори за извършени и отчетени дентални дейности на здравноосигурените лица на основание НРД 2023-2025 за ДД, съгласно Наредба № 9 за определяне на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на Националната здравноосигурителна каса и Наредба за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ.
Когато пациентът е здравноосигурен и потърси дентална помощ в рамките на НЗОК, но поради технически причини лекарят по дентална медицина (ЛДМ) не успее да открие номера на здравноосигурителната книжка (ЗОК) в регистъра (нито на валидните, нито на невалидните ЗОК), то би следвало да не му отказва дентална помощ и съгласно чл. 86, ал. 4 от НРД за ДД 2023-2025 г. да изисква от ЗОЛ да попълни декларация, за обстоятелствата, че здравноосигурителните му права не са прекъснати и разполага само с една валидна здравноосигурителна книжка, съгласно приложение № 5 "Притурка към здравноосигурителната книжка и декларации" към НРД 2023-2025 за ДД.
При направената проверка в информационната система на НЗОК по ЛНЧ, е установено, че имате активна здравноосигурителна книжка (ЗОК) с № 1015523.
Лекарят по дентална медицина следва да провери Вашата активна ЗОК по идентификатор ЛНЧ, преди да извърши дентални дейности, заплащани от НЗОК.
След така направената справка и за изясняване на случая може да подадете жалба в РЗОК и при необходимост да съдействате при извършване на необходимата проверка.
Следва да имате предвид, че морално – етичните норми във взаимоотношения между пациента и лекаря по дентална медицина не са в правомощията на НЗОК.
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за:
Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
Строго необходими бисквитки
Функционални
Аналитични
Реклама
Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии