От 2009 г. има електронни досиета. А след 2000 г. не се ли пази информация на хартиен носител? Ако да, какво е нейното съдържание? Само за избора на личен доктор ли? Личният доктор има ли информация за тази информация след 2000 г.? Как се изисква?
Отговор
Досието на всеки пациент е част от Националната здравно-информационна система (НЗИС), която e създадена и се поддържа от Министерството на здравеопазването (МЗ). Правилата за работа със системата и правата за достъп до нея се определят от МЗ.
Персонализираната информационна система на НЗОК (ПИС на НЗОК) предоставя възможност на задължително осигурените лица за електронен достъп до информацията, свързана с ползваната от тях медицинска и дентална помощ, отчетена и заплатена от институцията, по следния начин:
- с уникален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК;
- с персонален идентификационен код (ПИК) на НАП;
- с цифров сертификат (Квалифициран електронен подпис - КЕП).
Това става от сайта на НЗОК - www.nhif.bg - рубрика „За граждани“ - меню „Уникален код за достъп (УКД)“ или от меню „Е-услуги на НЗОК“ - „Преглед на досие от здравноосигурените лица“ .
УКД се издава от която и да е районна здравноосигурителна каса (РЗОК), независимо от местоживеенето на лицето.
Кодът е персонален, издаден на физическо лице, и само то може да има достъп до данните в досието.
Уникалният код за достъп до ПИС е защитен от посегателство както в базата данни, така и в потребителското приложение. Националната здравноосигурителна каса и районните здравноосигурителни каси не могат да предоставят УКД за достъп до лични данни от ПИС на трети лица, освен на изрично упълномощени с нотариално заверено пълномощно лица.
Съгласно чл. 67 от Закона за здравното осигуряване, данните за осигурените лица се съхраняват в НЗОК 5 години след приключване на здравното им осигуряване, а за изпълнителите - 5 години след прекратяване на съответния договор с НЗОК.
Съгласно разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗЗО, всеки осигурен има право да получи от НЗОК наличната информация за ползваната от него през последните пет години медицинска помощ.
Бланка на заявление може да се получи във всяко звено за административно обслужване в районната здравноосигурителна каса (РЗОК). Заявлението се подава лично, а по изключение – от упълномощено от Вас лице, с приложено към заявлението нотариално заверено изрично пълномощно (оригинал или нотариално заварено копие). Координатите на районните здравноосигурителни каси са публикувани на интернет страницата на НЗОК в меню „РЗОК“.
За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.
Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.
Използваме данните ви за:
Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
Строго необходими бисквитки
Функционални
Аналитични
Реклама
Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии