Болничен след двустранна ингвинална херния

От: Ц** Зададен на: 29.11.2024   Отговорен на: 02.12.2024

Категория

Онлайн консултации

Въпрос

Здравейте! Искам опериран съм от двустранна ингвинална херния с болничен от 33 дни, който се води до 15.12.24г. В болничният лист пише, че трябва да се явя на преглед на 13.12.24г (понеже 15-ти е неработен). Въпросът ми е къде трябва да се явя на преглед ,за да ми бъде удължен болничният ,защото работя тежка физическа работа. В лечебното заведение където е направена операцията, в случая ВМА - при лекуващият ми лекар, или при личен лекар? И какви документи трябва да представя ,за да ми бъде удължен болничният? Лек ден!

Отговор

Националната здравноосигурителна каса осъществява задължителното здравно осигуряване, което представлява дейност по управление и разходване на средствата от задължителни здравноосигурителни вноски за заплащане на здравни дейности. Тези средства за заплащане на здравни дейности не включват осъществяване на организация и контрол на медицинската експертиза, в т.ч. и на актовете, издадени от органите за експертиза на временната работоспособност (в случая - болнични листове).
Подобни въпроси следва да отправяте към компетентната институция – Министерството на здравеопазването/регионалните здравни инспекции (РЗИ).
В случая може само да посочим, че съгласно Наредбата за медицинската експертиза и Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, приети с Постановление на Министерския съвет, компетентни да установяват временната неработоспособност са определени медицински органи. Експертизата на временната неработоспособност се извършва от лекуващия лекар/лекар, от лекарските консултативни комисии (ЛКК), от териториалните експертни лекарски комисии (ТЕЛК) и от Националната експертна лекарска комисия (НЕЛК).
В случаите, в които след болничното лечение осигуреното лице се нуждае и от домашно лечение, при изписването му от лечебното заведение се издава един болничен лист от ЛКК, в който се включват дните за болничното лечение, включително денят на изписването, както и не повече от 30 календарни дни за домашно лечение.
Болничният лист се издава в деня на изписването от лечебното заведение за болнична помощ и се отразява в Историята на заболяването и в епикризата, като се обосновава необходимостта от отпуск за домашно лечение.
Общопрактикуващият (личният лекар) насочва пациента към ЛКК в извънболничната помощ за продължение на болничния лист, издаден от лечебното заведение за болнична помощ. Лекарските консултативни комисии разрешават непрекъснат отпуск за временна неработоспособност до 180 календарни дни и не повече от 30 дни еднократно. В тези 180 дни се включват и дните по предхождащия еднолично издаден болничен лист, но не се включват 135-те дни от отпуска по чл. 45 от Наредбата за работното време, почивките и отпуските.
Личният лекар ще Ви насочи към ЛКК за продължение на болничния лист.
Само лечебните заведения, сключили договор за оказване на медицинска помощ с НЗОК, осъществяват дейностите и водят документация, свързани с медицинската експертиза на работоспособността. Националната здравноосигурителна каса публикува на своята официална интернет страница - www.nhif.bg - в рубрика "РЗОК" списък на сформираните ЛКК, сключили договор с НЗОК на територията на съответната област и профила им.
 
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии