Доплащане за категория на стая при настаняване по клинична пътека

От: Д** П** Зададен на: 25/06/2024   Отговорен на: 27/06/2024

Въпрос

Здравейте, как стои въпроса с изисквано плащане от Специализирана болница за рехабилитация, за доплащане на 40лв. на ден за категория на стая? От болницата твърдят, че правят настаняване в момента на постъпване по клинична пътека и спрямо заетостта си, така че при приема пациента може да се окаже, че дължи 280лв. и то при нежелание да бъде настанен в стая с доплащане. При направена резервация повече от два месеца преди настаняване заявих, че не желая да бъда настанена в стая с категория, на което получих отговор, че това не се планира предварително. При резервация в друг санаториум под същата шапка този въпрос си уточни в момента на резервация, дори по инициатива на служителя. Законно и допустимо ли е такъв вид принуждаване от страна на СБР?

Отговор

Здравноосигурените лица имат възможност да се лекуват по клинична пътека за рехабилитация и физиотерапия в лечебно заведение за болнична помощ, сключило договор с НЗОК по съответната клинична пътека.
Всички здравноосигурени лица могат да се възползват от правото си на физикална терапия и рехабилитация, финансирана от НЗОК по клинични пътеки. Необходимо условие е пациентите да са със заболяване, включено в определена клинична пътека, да имат индикации за хоспитализация по нея и да представят направление за хоспитализация (бл. МЗ-НЗОК №7), издадено от лекуващия лекар, както и да са с непрекъснати здравноосигурителни права.
Допълнително заплащане за „поискани и предоставени дейности” в болниците е регламентирано в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ (Приета с ПМС № 119 от 22.05.2006 г. Обн. ДВ. бр.45 от 2 юни 2006г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.15 от 20 февруари 2024 г.) 
Случаите, в които здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат допълнително поискани услуги, са ясно и конкретно определени в чл.24а от тази наредба и всяко искане да се заплатят други условия и/или услуги, извън посочените и които не са личен избор на пациента, е нарушение на нормативния акт. Лечебните заведения са длъжни да поставят на общодостъпни места информация относно вида и цената на медицинските и други услуги, реда за използването и начина на заплащането им.
За разяснения, свързани с нарушаването на правилата на наредбата от страна на лечебното заведение за болнична помощ, следва да се обърнете към компетентната институция - Министерството на здравеопазването, където може да подадете жалба.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии