Тенденциозно?

От: Г** Т** Зададен на: 24/06/2024   Отговорен на: 27/06/2024

Въпрос

Здравейте! Държа да ви споделя възмущението си от: 1. Безсмисленото унищожаване на хартия - нали затова са електронните услуги? - при смяна на ОПЛ - защо няма достъп до медицинското ми досие? - при явяване пред ТЕЛК - също Какво включват тези електронни услуги? Какво спестяват? Време, хартия или пари? 2. И двата телефона на ТЕЛК, посочени в сайта са грешни Телефон за контакт: 9443385 и 9441423 3. По никакъв начин не се напомня за изтичане срока на експертното решение - тук вече пестим хартията, така ли? Сега конкретния ми проблем - вероятно вината си е в мен, че не чета всичко и до край, но случайно разбрах, че моето ЕР е до 01.07 и още по-случайно, че 3-4 месеца по-рано трябва да подам документи за преосвидетелстване. Чаках писмо - ясно няма, звънях на грешните телефони и отидох до ул. „Димитър Греков" № 2, където, след порядъчно чакане, любезно ме попитаха какво съм чакала до сега и казаха ОПЛ да ми направи документите и да ги подам Това добре, обаче какви прегледи са необходими? Моля, бъдете добри и ми кажете, какви изследвания трябва да направя Прикачено е ЕР, от което аз останах с впечатление, че е до 30.12.2024 - големите букви/ цифри Междувременно се сдобих и с диабет Изпратих същото на [email protected], отговор - НЕ; Входящ № - НЕ ЗАЩО? Благодаря! Бъдете здрави!

Отговор

По първия въпрос:
  1. Персонализираната информационна система на НЗОК (ПИС на НЗОК) предоставя възможност на здравноосигурените лица за електронен достъп до информацията, свързана с ползваната от тях медицинска и дентална помощ, отчетена и заплатена от институцията, по следния начин:
  • с уникален код за достъп (УКД), издаден от НЗОК;
  • с персонален идентификационен код (ПИК) на НАП;
  • с цифров сертификат (Квалифициран електронен подпис - КЕП).
Издаването на УКД от НЗОК става от сайта на НЗОК - www.nhif.bg - рубрика „За граждани“ - меню  „Уникален код за достъп (УКД)“  или от меню „Е-услуги на НЗОК“.
    УКД се издава от която и да е районна здравноосигурителна каса (РЗОК), независимо от местоживеенето на лицето. Кодът е персонален, поради което заявление за неговото издаване се подава лично, на място, в РЗОК, срещу представяне на документ за самоличност и се получава на хартиен носител в запечатан плик - също лично, срещу разписка по образец. УКД се издава безплатно, в рамките на 3-5 минути. Получаването online на УКД не е възможно. Само когато лицето притежава Квалифициран електронен подпис (КЕП), може директно да има достъп до здравната пациентска информация в ПИС на НЗОК и без да има издаден УКД.
  1. На сайта на НЗОК има публикувани телефони за връзка на граждани само на ЛКК, сключили договор с НЗОК – nhif.bg - рубрика „РЗОК“ – „Списък на сформираните ЛКК, сключили договор с НЗОК“. От въпроса не става ясно коя е електронната страница, където сте видели публикуваните от Вас телефони за връзка и на коя институция.
  2. По въпроса за „изтичане на срока на експертното решение, издадено от ТЕЛК и процедурата за преосвидетелстване, Ви информираме следното:
    Съгласно Наредбата за медицинската експертиза и Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи (РКМЕ) конкретна информация за начина на явяване, освидетелстване и преосвидетелстване следва да получите от компетентните институции - Министерството на здравеопазването и регионалните здравни инспекции (РЗИ), които организират и ръководят медицинската експертиза по въпроси, засягащи администриране дейността на ТЕЛК, РКМЕ и ЛКК (по области), както и по въпроси от структурноорганизационен характер. Те са изцяло от компетентността на директорите на РЗИ и директорите на лечебните заведения, чиито структурни звена са ТЕЛК и имат разкрити и ЛКК. Подробна информация по интересуващите Ви въпроси може да намерите на адрес: https://www.nelk.bg/chesto-zadavani-vuprosi - За хората с увреждания - Често задавани въпроси - Какъв е пътят на пациента, след промените в нормативната уредба?
     Това, което е записано в Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023-2025 г. между НЗОК и БЛС е, че когато за нуждите на медицинската експертиза на работоспособността, в частта подготовка за преосвидетелстване от ТЕЛК (НЕЛК), са необходими прегледи и консултации със съответен специалист - общопрактикуващият (личният) лекар или лекарят специалист, или ЛКК издава на здравноосигуреното лице „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6).
     Ако са необходими специализирани, високоспециализирани медико-диагностични изследвания или високоспециализирани медицински дейности, съответно личният лекар или лекарят специалист, или ЛКК издава на здравноосигуреното лице „Направление за медико-диагностична дейност“ (бл. МЗ-НЗОК № 4); специалистът или ЛКК издава на пациента „Направление за медико-диагностични изследвания“ (бл. МЗ-НЗОК № 4); лекарят специалист или ЛКК издава „Медицинско направление за високо-специализирани дейности“ (бл. МЗ-НЗОК № 3А); Личният лекар издава „Медицинско направление за високоспециализирани дейности“ (бл. МЗ-НЗОК № 3А) само за ВСМД, включени в диспансерното наблюдение на лицето, когато то е диспансеризирано от личния лекар, и ВСМД от пакет „Анестезиология и интензивно лечение“.
    При подготовка за ТЕЛК (НЕЛК) за освидетелстване или преосвидетелстване лекарите в лечебните заведения могат да прилагат медицински консултации, епикризи и изследвания, извършени по друг повод за последните 12 месеца и регламентирани в Наредба № 9 от 2019 г. След представяне на документите в ТЕЛК (НЕЛК), по искане на последните, се назначават само високоспециализирани медико-диагностични изследвания (ВСМДИ) с „Направление за медико-диагностични изследвания“ (бл. МЗ-НЗОК № 4). 
   Въпросът, който сте изпратили на електронния адрес на НЗОК, e с вх. № 19-01-1488 от 24.06.2024 година.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии