Спешно състояние при български пациент на посещение в Германия

От: Е** М** Зададен на: 21/06/2024   Отговорен на: 24/06/2024

Въпрос

Пациентът получи в ранните сутрешни часове на 20.06.2024 масивен мозъчен инсулт. Намираше се в град Есен. В момента лежи в кома в интензивния сектор на неврологичната клиника. Името на пациента - П. Д. М., има европейска здравна карта. Може ли да разчитаме на подкрепа от страна на българската здравна каса и до каква степен? Благодаря Ви!

Отговор

При възникване на спешна/неотложна необходимост от медицинска помощ българските граждани следва да представят своята Европейска здравноосигурителна карта (ЕЗОК) на лекуващия ги лекар/лечебно заведение и следва да бъдат равно третирани с местните здравноосигурени лица, т.е. при същите условия и на същите цени като хората, осигуряващи се в съответната държава. В тази връзка  всичко, което се заплаща от местната здравноосигурителна институция ще се покрие  от НЗОК с ЕЗОК.
В случай че заплатите стойността на оказаната медицинска помощ,  имате право да подадете заявление по образец и да кандидатства пред НЗОК за възстановяване на разходите срещу представяне на оригиналните финансови и медицински документи от чужбина.
Заявлението се адресира до управителя на НЗОК и може  да се подаде лично в Цeнтралното  управление на НЗОК, чрез  районната здравноосигурителна каса (РЗОК) или по пощата (предвид характера на съдържащата се в заявлението информация, препоръчваме при изпращане по пощата да бъде използвано препоръчано писмо с обратна разписка). Не се приемат заявления, изпратени по електронната поща на НЗОК.
Възможно е заявлението да се подаде и чрез упълномощено лице. За целта се изисква  нотариално заверено пълномощно (оригинал или нотариално заверено копие), в което изрично е посочено, че пълномощникът се упълномощава да подаде в НЗОК заявление и нужните документи за възстановяване на разходи за оказана необходима медицинска помощ/оказано подходящо (планово) лечение в конкретен случай, както и на каква база да бъде извършено възстановяването, както и да получи по своя сметка определената сума за възстановяване по съответното заявление (в случай, че това е желанието на заявителя);
Основно изискване за възстановяване на такива разходи е медицинската помощ да е необходима по медицински причини, които са възникнали по време на престоя на осигуреното лице в друга държава-членка на ЕС/ЕИП/Швейцария, както и помощта да е получена по реда на обществената здравна система на тази държава.
По реда на Европейските регламенти не подлежат на възстановяване (т.е. остават за сметка на лицето) дължимите потребителски такси и доплащания от страна на пациента, които се прилагат на територия на съответната държава, където е получена помощта.
Информация за процедурата, заявлението  и необходимите документи, които трябва да се  приложат към него, са  публикувани на интернет страницата на НЗОК в рубрика „Международна  дейност“ –  подрубрика „Европейска интеграция“ –  раздел „Възстановяване на разходи за оказана медицинска/дентална помощ при временен престой в друга държава“.
За допълнителни въпроси може да се  обадите в НЗОК на тел: +359 2 965 9116.

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии