раждане чрез секцио и допълнително заплащане на на медицинските изделия

От: П** Зададен на: 21/06/2024   Отговорен на: 26/06/2024

Въпрос

Привет, видях предишни отговори по тази тема, но не ми стана ясно едно: "НЗОК заплаща раждането по клинична пътека № 141 "Раждане, независимо от срока на бременността, предлежанието на плода и начина на родоразрешение”. Това включва както раждане по нормален път, така и чрез цезарово сечение. Начинът на родоразрешение се определя от АГ–специалиста. За раждане чрез цезарово сечение съществуват определени медицински индикации. Ако АГ-специалистът прецени, че е наложително секцио, бременната жена няма да заплати интервенцията. В цената на пътеката са включени всички процедури, медикаменти и необходими консумативи. Бременните и родилките до 45 дни след раждането са освободени от потребителска такса за болничния престой." До тук добре, но защо в болниците се доплащат зедно с избор на екип и медицински изделия като чаршафи, инструменти, покривало за маса, пликчета за събиране на течност? Нали пътеката покрива "всички процедури, медикаменти и необходими консумативи"?

Отговор

Допълнително заплащане за „поискани и предоставени дейности” в болниците е регламентирано в Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ (Приета с ПМС № 119 от 22.05.2006 г. Обн. ДВ. бр.45 от 2 юни 2006г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.15 от 20 февруари 2024 г.) 
Случаите, в които здравноосигурените лица имат право срещу заплащане да получат допълнително поискани услуги, са ясно и конкретно определени в чл.24а от тази наредба и всяко искане да се заплатят други условия и/или услуги, извън посочените е нарушение на нормативния акт. Освен това лечебните заведения са длъжни да поставят на общодостъпни места информация относно вида и цената на медицинските и други услуги, реда за използването и начина на заплащането им.
Няма значение дали болницата е „частна“, след като тя е сключила договор по съответната клинична пътека с НЗОК. 
По въпроса за „избор на екип“, това става само по изричното настояване на пациента (т.е. той не е задължен да направи такъв избор). Тази услуга се заявява писмено от пациента, който попълва и подписва заявление по образец.
За разяснения, свързани с нарушаването на процедурата по избор на екип от страна на лечебното заведение за болнична помощ, следва да се обърнете към компетентната институция - Министерството на здравеопазването, където може да подадете жалба.
Сигнал за поискано неправомерно заплащане за медикаменти и консумативи по време на болничния престой може да подадете до РЗОК, като опишете всички обстоятелства по случая, за да бъде извършена проверка. Приложете и финансови документи за извършените от Вас плащания, ако имате такива.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии