Отпускане на асистент и акумулаторна инвалидна количка на майка ми - 82 г. с ТЕЛК 80% след операция на гръбначен стълб

От: К** Б** Зададен на: 20/06/2024   Отговорен на: 27/06/2024

Въпрос

Запитването ми е свързано с реда за отпускане на болногледач в работно за нас като нейни деца време, както и каква сума се покрива при закупуване на акумулаторна количка за инвалиди, тъй като няма резултат от рехабилитацията, която се провежда в момента в болницата. Благодаря предварително за отговора!

Отговор

Считано от 01.07.2022 г. НЗОК администрира дейностите по отпускане и заплащане на помощни средства за хора с увреждани по ред, регламентиран в Закона за хората с увреждания (ЗХУ).
Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗХУ „Хората с увреждания имат право на помощни средства извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от ЛКК, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса“.
Списъкът-спецификация с помощни средства и стойностите, които НЗОК заплаща, считано от 01.07.2022 г. до настоящия момент е публикуван  на интернет страницата на НЗОК на следният адрес: https://www.nhif.bg/bg/facilities/main
За отпускане на акумулаторна количка е необходим  медицински протокол от специализирана ЛКК по профила на заболяването, разкрита към ДКЦ (МЦ) или експертно решение на ТЕЛК. За целта общопрактикуващият (личният)  лекар насочва лицето с „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6) за преглед към лекарска комисия. 
Медицинските условия за отпускане за акумулаторна количка съгласно Списъка-спецификация  са: увреждане на горни и долни крайници (две бедрени ампутации с противопоказания за протезиране, съдова патология, тежка парапареза и параплегия), които увреждания не позволяват самостоятелно използване на рингова количка и ако лицето е физически и психически годно да управлява такава количка.
След като се издаде протокол/решение за предписване на ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Към протокола/решението на място се попълва заявление на хартия, за съгласие с предписаните ПСПСМИ и необходимост от предоставянето им. Подава се лично или чрез упълномощено лице.
Чрез информационната система на Министерство на здравеопазването заявлението се изпраща по електронен път до информационната система на НЗОК. Непосредствено след това експертни комисии на НЗОК/РЗОК ще разгледат електронното заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ.
Издаденото одобрение съдържа уникален номер и дата на издаване. Заявителите се информират се информират за издадените одобрения или мотивирани откази чрез писмо и по телефон, съгласно посочения адрес и телефонен номер в заявлението. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.
По отношение на въпроса за  предоставяне на асистентска услуга уточняваме, че  подобни социални услуги не се заплащат от Националната здравноосигурителна каса. Обърнете се за съдействие към Министерството на труда и социалната политика. Те ще Ви обяснят процедурата за осигуряване на т.нар. социален асистент, придружител на болно лице, и пр., и необходимите условия за кандидатстване, ако отговаряте на изискванията за тях. Може да попитате и в  общинската администрация -  "Социално подпомагане" за осигуряване на евентуален социален патронаж. 
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии