Помощни средства

От: В** С** Зададен на: 02/06/2024   Отговорен на: 07/06/2024

Въпрос

Здравейте, имам извършена мастектомия и ми предстои химиотерапия. Какъв е редът за отпускане на средства за епитеза и перука ? как се инициира процедурата - необходимо ли е направление от личния лекар и с какъв код, пред кой се представя направлението и как се получава решението за отпускане на средства ? Необходими ли са две решения - за епитеза и за перуки?

Отговор

Съгласно чл. 73, ал. 1 от Закона за хората с увреждания, за отпускане на помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия (ПСПСМИ) е необходим протокол/решение от лекарска консултативна комисия (ЛКК) по профила на заболяването  или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК с предписани ПСПСМИ.
Предписването  се извършва по спецификация за ПСПСМИ на НЗОК, на базата на която е изготвен списък-спецификация за ПСПСМИ. Той е публикуван на интернет страницата на НЗОК,  рубрика „Помощни средства“, подрубрика „Спецификации за ПСПСМИ и ремонтни дейности“, секция „Списък-спецификация за ПСПСМИ и ремонтни дейности“.
За издаване на протокол/решение за предписване на ПСПСМИ от ЛКК  лицата с увреждания се насочват от общопрактикуващ (личен) лекар с „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6).
Във Вашия случай, за да се отпусне гръдна епитеза и перука по реда на НЗОК, следва да се издаде медицински протокол от хирургична или онкологична ЛКК или експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК. Ако няма специализирана ЛКК по профила на заболяването, медицинският протокол може да се издаде от специализирана ЛКК към комплексен онкологичен център (КОЦ) или към специализирана болница за активно лечение по онкология (СБАЛО).
Няма изискване за предписване на помощни средства в различни протоколи/решения.
След като се издаде протокол/решение за предписване на  ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Към протокола/решението се попълва на място заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ. То може да бъде подадено и от упълномощено лице.
Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК ще разгледат електронното заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ. За съответното обстоятелство ще бъдете информирани чрез писмо на посоченият адрес за коренспонденция и по телефон. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.
В случай на одобрение се предоставя код, с който лицето ще може да получи  помощно средство в търговски обект на избран от него търговец или фирма за отпускане ПСПСМИ за хора с увреждания, без териториално ограничение за страната. В тази връзка, на интернет страницата на НЗОК - www.nhif.bg - рубрика „Помощни средства“ - подрубрика „Договаряне с търговци“ е публикуван „Актуален списък на сключени договори с търговци, осъществяващи дейности по предоставяне на ПСПСМИ и ремонтни дейности за 28-те РЗОК“. Лице, на което е издадено одобрение, се идентифицира  пред фирмата с ЕГН, имена, код и дата на одобрение.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии