Посещение при лекар-специалист

От: Д** К** Зададен на: 28/05/2024   Отговорен на: 30/05/2024

Въпрос

Уважаеми дами и господа, Наскоро ми се наложи посещение при лекар-специалист, като естествено на първичния преглед представих медицинско направление от личния лекар. Естествено направлението беше прието, но когато започнах със оплакванията и настъпи същинския преглед, лекарят набързо разграничи две отделни заболявания и ми беше уважено само едното, защото по неговите думи, за другото заболяване или трябва сега да си заплатя "платен" преглед или трябва да дойда друг път, с ново направление. Очевидно на всеки му е известно, че е невъзможно личния лекар да издава последователни направления за един същ специалист. Но да продължа как се разви посещението ми при същия специалист, т.н. вторичен преглед. Първичния преглед беше назначен и се състоя на 15.04.2024г., а вторичния би трябва да е в последващите 30 календарни дни, но уви беше ми дадена дата за вторичен преглед на 42-я ден от направлението. Понеже съм запознат с нормативното изискване, още тогава се възпротивих, но въпросния лекар ме успокои, че понеже ще бъде в отсъствие, нищо че са изминали повече от 30 дни прегледа ми ще се състои. Е състоя се посещението, не и прегледа. След като заплатих потребителска такса от лекаря ми беше отказан преглед поради просрочие във времето. Поведението на лекаря беше арогантно и скандално, когато му заявих че продължавам да ни търся пациентските права и пренебрегнатите интереси. Моите въпроси са следните: -Редно ли е след извършен преглед на пациента да не му се издава амбулаторен лист и каква санкция е предвидена от закона? -Редно ли е, дори когато медицинското лице отсъства, да не си подсигури свой заместник и да така да възпрепятства вторичния ми преглед? -Редно ли е, предварително да се заплаща вторичен преглед, който в последствие е отказан поради твърдение за просрочие на законния срок, въпреки че не е по моя причина? В последствие ми беше отказано анулирането на касовия бон за прегледа. -Какъв нормативен документ, по едно медицинско направление, "задължава" лекуващия лекар да лекува пациент само по едно заболяване и нищо повече от това? Моля за конкретика! За повече конкретика и за представяне на оправдателни документи за всяко мое премеждие съм готов да съдействам. Считам, че пациентското ми право бе грубо нарушено и умишлено бях лишен от дължащите ми се медицински грижи и ще настоявам да доказвам пред всеки орган погазването на личните ми интереси, докато не бъда уведомен за мерките предприети към виновните лица. С уважение!

Отговор

Съгласно чл. 10а. от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ, лекарите и лекарите по дентална медицина от лечебните заведения за специализирана извънболнична помощ попълват амбулаторен лист за извършен преглед на пациента при спазване на изискванията и образците, въведени с нормативен акт. Амбулаторен лист се попълва независимо дали пациентът ползва медицинска помощ в рамките на здравното осигуряване или на друго основание. Един екземпляр от амбулаторния лист се предоставя на пациента.

В случай че здравноосигуреното лице е прегледано от лекар специалист работещ в лечебно заведение, което е договорен партньор на НЗОК и същият не е издал амбулаторен лист след извършен преглед, здравноосигуреното лице може да подаде сигнал към съответната районна здравноосигурителна каса (РЗОК).

Съгласно чл. 156, ал. 1 от Националния рамков договор за медицинските дейности за 2023-2025г.: „В случаите на временно отсъствие на лекар специалист от лечебни заведения за специализирана извънболнична медицинска помощ той може да бъде заместен от лекар със същата специалност”.

Срокът за извършване на вторични прегледи от лекар специалист от извънболничната медицинска помощ е до 30 календарни дни от датата на извършване на първичния преглед, като броят на необходимите вторични прегледи в рамките на тези 30 дни е по преценка на  лекаря. След изтичане на този срок, за да посети съответния специалист, на здравноосигуреното лице е необходимо ново медицинско направление.

При необходимост, след преглед и по преценка на личния лекар, здравноосигуреното лице може да бъде насочено от личния лекар към съответния специалист по профила на заболяването с направление за консултация или провеждане на съвместно лечение (бл. МЗ-НЗОК №3).

Редът и организацията на работния процес се определят от лечебното заведение.

Когато здравноосигуреното лице има МКБ код на заболяването, което не е по профилната специалност на лекаря, който е посетило, няма как този специалист да провежда лечение по това заболяване, но по негова преценка след извършения преглед той може да насочи пациента с направление за консултация към съответния лекар специалист.

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии