лечение на чужденец в България

От: Д** С** Зададен на: 10/05/2024   Отговорен на: 14/05/2024

Въпрос

Испански пенсионер, който получава пенсия и е здравно осигурен в Испания, но живее /с право на пребиваване/ в България от 15 г., иска да ползва здравна помощ /джипи, лечение в болница, СМП и др./ в България. Какъв е редът? Какви документи са необходими за прехвърлянето му? Трябва ли да плаща здравни осигуровки и в България?

Отговор

Чужд  гражданин, който пребивава  продължително в България и в същото време е здравноосигурено лице в друга държава членка на ЕС като пенсионер (в случая  Испания),  може да се регистрира в районната здравноосигурителна каса (РЗОК) по местоживеене с европейски формуляр  S1/S072, издаден от неговата осигурителна институция. При представяне на регистрационния формуляр в РЗОК лицето получава Удостоверение за регистрация в НЗОК (за сметка на чуждия здравноосигурителен фонд) за срока на валидност на регистрационния формуляр. След регистрирането към НЗОК/РЗОК,  испанският гражданин ще има право на достъп до пълния пакет медицински услуги, който ползват и българските здравноосигурени лица.  
Координатите на РЗОК са публикувани на интернет страницата на НЗОК - www.nhif.bg в рубрика „РЗОК“ и рубрика „Контакти“.
За информация  какви са   условията и редът за издаване на формуляра е редно да се обърнете към  испанската здравна каса, в която лицето  се осигурява.
На основание чл. 33, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване, не са задължително осигурени в НЗОК лицата, които съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност подлежат на здравно осигуряване в друга държава членка.
Уточняваме, че Националната агенция за приходите (НАП) е институцията, в чиито законови правомощия влиза събирането на средства от задължителните здравноосигурителни вноски и отговаря за здравноосигурителния статус на гражданите в България. В нейните компетенции са въпросите, свързани с начисляване и внасяне на дължими суми за здравни вноски, както и с условията, при които лицата са освободени от задължение за внасяне на здравноосигурителни вноски. На единния телефонен номер за цялата страна - 070018700 експертите на Агенцията предоставят консултации по тези въпроси. Запитвания могат да се изпращат и на имейл адрес: [email protected].

 

 

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии