Прибиране по болест от Германия

От: Д** М** Зададен на: 02/05/2024   Отговорен на: 09/05/2024

Въпрос

Добър ден! Имам въпроси относно прехвърлянето на здравни осигуровки от Германия към България. Пациентът бе диагностициран с четвърти стадии рак на белите дробове. Тъй като е сам там, предпочита да се прибере и да продължи лечението си в България. Какъв е срокът, за прехвърлянето на здравните осигуровки от АОК към НЗОК? Химиотерапията на пациента, е през 21 дни - има ли вариант, във този срок да се случи възстановяването на правата на пациента?

Отговор

За да се признае завършен здравноосигурителен период на лицето  в Германия, с цел включване в българската здравноосигурителна система, необходим е удостоверителен документ – формуляр S041 (електронен еквивалент на формуляр Е104).
Той се изисква по служебен път чрез официално кандидатстване лично или чрез пълномощник в съответната районна здравноосигурителна каса по местоживеене (РЗОК) или в Централното управление на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Подава се заявление по образец, като в него се попълва името на германската здравноосигурителна институция/каса и немския здравноосигурителен номер на лицето.
Заявлението може да се разпечата от интернет страницата на НЗОК - www.nhif.bg  - рубрика „Международна дейност“ -  подрубрика „Европейска интеграция“ – раздел „Сумиране на здравноосигурителни периоди, придобити в различни държави от ЕС“.
За допълнителна информация във връзка с подаване на документите може да се обадите  в ЦУ на НЗОК на  тел.: +359 2 965 9116 или в съответната РЗОК. Адресите и телефонните номера на  районните здравноосигурителни каси са публикувани на интернет страницата на НЗОК в рубрика „РЗОК“ и "Контакти".
След като заявлението бъде подадено, РЗОК/НЗОК ще се свърже със здравноосигурителната каса в Германия, за да поиска формуляр S041.
В съответствие със Закона за здравното осигуряване НЗОК издава документи, необходими съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност за упражняване на здравноосигурителните права на лицата, в 30-дневен срок от датата на подаване на искане/заявление от заинтересованите лица. В рамките на този срок НЗОК е  задължена  и да обработи подадените  от лицата  заявления  за изискване на документи от други здравни институции/каси в ЕС.
В международен план обаче няма фиксиран срок за получаване на отговор от чуждите осигурителни институции.
Член 76 от Регламент (ЕО) № 883/2004 въвежда задължение за сътрудничество между институциите на държавите-членки, в частност параграф 4, изречение 2 постановява: „Институциите, в съответствие с принципа за добра администрация, отговарят в разумен срок на всички запитвания и в тази връзка предоставят всякаква информация на съответните лица, необходима за упражняване на предоставените им с настоящия регламент права.“ Тази разпоредба има повече декларативен, отколкото задължителен характер, защото зависи от добрата воля на институцията, която е отговорна за упражняването или удостоверяването на осигурителни права.
Когато документът бъде изпратен от чужбина, ще бъде предоставен на лицето, за да го занесете за обработка в (НАП).
В допълнение, на официалната интернет страница на НАП - www.nra.bg  в меню "Осигуряване" - "Здравно осигуряване" - "Българи в чужбина" е поместена информация относно вариантите за признаване на други документи от ЕС/ЕИП/Швейцария, свързани със здравното осигуряване.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии