слухов апарат

От: В** Ш** Зададен на: 22/03/2024   Отговорен на: 29/03/2024

Въпрос

Здравейте! Моята майка е на 92 години. Силно намален слух, трудно подвижна с ТЕЛК - трета група. Има нужда от слухов апарат. Тъй като цените са високи, как да постъпя със закупуването на такъв с намаление. Няма възможност да посети лекар уши нос гърло.

Отговор

Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от Закона за хората с увреждания, хората с увреждания имат право на помощно средство, приспособление, съоръжение и медицинско изделие (ПСПСМИ) извън обхвата на задължителното здравно осигуряване, определени индивидуално с медицински документ, издаден от лекарска консултативна комисия, ТЕЛК или НЕЛК, въз основа на конкретните им нужди и съгласно спецификация, утвърдена от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).
Списъкът-спецификация с групирани и определени конкретни ПСПСМИ за хора с увреждания, в сила от 01.07.2022 г., е публикуван на интернет страницата на НЗОК, рубрика „Помощни средства“ -  подрубрика „Спецификации за ПСПСМИ и ремонтни дейности", секция „Списък-спецификация за ПСПСМИ и ремонтни дейности“.
В конкретния случай за отпускане на  слухов апарат е необходим медицински протокол от специализирана ЛКК, разкрита в лечебно заведение за болнична помощ с клиника/отделение по ушни, носни и гърлени болести (УНГБ)  или  експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК, с предписание за слухов апарат по спецификацията на НЗОК.
Общопрактикуващият (личният)  лекар насочва лицето с „Талон за медицинска експертиза“ (бл. МЗ-НЗОК № 6) за преглед към лекарска комисия.
При невъзможност лицето да се яви пред ЛКК, съгласно Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи ЛКК освидетелстват на място в дома.
След като се издаде протокол/решение за предписване на  ПСПСМИ, задължение на ЛКК/ТЕЛК е да подаде електронно заявление към НЗОК за разглеждане на предписаните ПСПСМИ. Към протокола/решението се попълва на място заявление за съгласие с предписаните ПСПСМИ. То може да бъде подадено и от упълномощено лице.
Непосредствено след това експертни комисии в НЗОК/РЗОК ще разгледат електронното заявление и ще издадат одобрение или мотивиран отказ. За съответното обстоятелство ще бъдете информирани чрез писмено съобщение на посочена от Вас електронна поща и/или по телефон. Не е необходимо да се посещава офис на РЗОК.
Издадените одобрения съдържат регистрационен номер, дата на издаване, имената и НЗОК-кодовете на заявените ПСПСМИ, които могат да се получават от всяка фирма, сключила индивидуален договор с РЗОК без териториално ограничение. За целта трябва да се идентифицирате пред избрания от Вас търговец чрез идентификатор – ЕГН, ЛНЧ, имена, номер и дата на одобрението за отпускане на ПСПСМИ.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии