Възникнали разходи за спешна помощ при пътуване в чужбина (ЕЗОК)
От: А** Л** Зададен на: 07/03/2024 Отговорен на: 07/03/2024Въпрос
Здравейте, На 13.02.2024 бях в Айндховен, Холандия за кратко посещение на семейството ми там. По време на престоя имах здравословен проблем, който доведе до посещение на спешен медицински център. Притежавам ЕЗОК карта, която предоставих на регистратурата на болницата в Айндховен, след което ме прегледа лекар, предписа лекарствени медикаменти и ме освободи да се прибера. Преди няколко дни получих писмо от въпросната болница на адреса ми в България с фактура в размер на 197,35 ЕВРО за извършения преглед в спешния център. Моля за информация как да процедирам за възстановяване на разходите и/или плащане на фактурата към холандската болница.
Отговор
Заявлението се адресира до управителя на НЗОК и може да се подаде лично в Цeнтралното управление на НЗОК, чрез районната здравноосигурителна каса (РЗОК) или по пощата (предвид характера на съдържащата се в заявлението информация, препоръчваме при изпращане по пощата да бъде използвано препоръчано писмо с обратна разписка). Не се приемат заявления, изпратени по електронната поща на НЗОК.
Основно изискване за възстановяване на такива разходи е медицинската помощ да е необходима по медицински причини, които са възникнали по време на престоя на осигуреното лице в друга държава-членка на Европейския съюз, както и помощта да е получена по реда на обществената здравна система на тази държава.
По реда на Европейските регламенти не подлежат на възстановяване (т.е. остават за сметка на лицето) дължимите потребителски такси и доплащания от страна на пациента, които се прилагат на територия на съответната държава, където е получена помощта.