Европейска здравноосигурителна карта

От: Д** Т** Зададен на: 28/02/2024   Отговорен на: 01/03/2024

Въпрос

Притежавам Европейска здравноосигурителна карта. Освен осигурителните услуги според текста върху картата, какво друго е осигурено - примерно - лечение в болнично заведение и за какъв срок, транспорт при тежка травма и невъзможност за собствено придвижване или при смърт и тн. - Необходима ли е допълнителна здравна осигуровка при някоя застрахователна компания в България Благодаря предварително за вашия бърз отговор. Престои ми пътуване до Гърция

Отговор

В общия случай Европейската здравноосигурителна карта (ЕЗОК) или временното удостоверение за заместване на картата са удостоверителните документи за право на необходима (спешна и/или неотложна) медицинска помощ при временен престой в държава членка на ЕС/ЕИП/Швейцария (свързано с туризъм, краткосрочна командировка, гостуване, търсене на работа и др. под).
Няма определен списък на видовете медицински услуги и лечение, покривани от ЕЗОК.
Тя улеснява достъпа на пациентите до спешна и/или неотложно необходима медицинска помощ до лекари/лечебни заведения в другите държави от ЕС/ЕИП/Швейцария, когато е налице внезапно възникнало остро медицинско състояние или обострено хронично заболяване, и когато пациентът не може да се завърне в собствената си държава на здравно осигуряване, без да наруши предварително планирания срок на временен престой в другата държава. Състоянието се определя дали е спешно или неотложно необходимо от лекуващия лекар в другата държава, а не от пациента. Лекуващият лекар преценява обема и вида на необходимите спешни медицински услуги, които следва да се предоставят на пациента срещу валидна ЕЗОК, т.е. имате право на медицинско обслужване при същите условия и ред като за лицата, осигуряващи се в съответната държава.
Помощта следва да е получена в лечебни заведения, работещи с местен здравен фонд и трябва да се покрива от общественото здравеопазване в съответната държава.
Тъй като здравноосигурителната система на всяка държава е различна, възможно е да заплатите за оказаната медицинска помощ.  В този случай  имате  право да подадете заявление в НЗОК  и да кандидатствате по процедурата за възстановяване на разходите - срещу представяне на оригиналните финансови и медицински документи от чужбина. Ако местната здравноосигурителна система предвижда доплащане от пациентите за определени видове медицински услуги, или законово регламентирана потребителска такса, тя се заплаща и от българските граждани, като заплатената сума не подлежи на възстановяване.
Според Европейските регламенти ЕЗОК не е предвидена за провеждане на планирано лечение, диагностика и/или изследвания извън компетентната държава по осигуряване.
Информация относно  ЕЗОК може да намерите и на интернет страницата на НЗОК - https://www.nhif.bg/bg/people/ezok
По отношение  на здравната застраховка  уточняваме, че НЗОК е публична здравноосигурителна институция и не извършва здравно застраховане. Ако искате да сте застраховано лице за допълнителни медицински рискове при пътуване, Ваше право е да сключите медицинска застраховка със застрахователна компания.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии