Неуспешна операция на проблемен зъб

От: М** С** Зададен на: 09/02/2024   Отговорен на: 15/02/2024

Въпрос

Здравейте, Направена ми бе операция (Апикална остеотомия) с цел да се премахне възпаление на въпросния зъб, но след 1 година проблема се появява отново и се оказва, че операцията не е била успешна и възпалението отново е налично. Въпроса ми е дали след като доктора ми предложи да повтроим същата манипулацията аз трябва да заплатя отново същата сума? Как е по закон и имам ли основание да претендирам за повторна манипулация за сметка на същия доктор. Искам да отбележа, че нямам съмнение в професионализма и намеренията на доктора, но искам да разбера какво гласи практиката и кой поема отговорността за несполучливата манипулация. Благодаря!

Отговор

Въпросът е неясен и в случая необходимото лечение очевидно обхваща лечебно-диагностични дейности, невключени в пакета, заплащан в извънболничната дентална помощ, съгласно НРД 2023-2025 за ДД, а също така касае морално-етичните норми в медицината в отношенията лекар - пациент.
При лечение по линия на НЗОК за здравноосигурени лица, в случай че лечебната цел не може да се постигне в условията на извънболничната помощ, по преценка на общопрактикуващия лекар или на лекаря специалист, здравноосигуреното лице се насочва към изпълнител на болнична помощ, работещ по договор с НЗОК, с „Направление за хоспитализация/лечение по амбулаторни процедури“ (бл. МЗ-НЗОК № 7).
Националната здравноосигурителна каса заплаща следните клинични пътеки (КП) в областта на лицево-челюстната хирургия: КП №229 „Консервативно лечение при заболявания на лицево-челюстната област“, №228 „Оперативно лечение на възпалителни процеси в областта на лицето и шията“, КП №227 „Оперативни процедури в лицево - челюстната област със среден обем и сложност“, КП №226 „Оперативно лечение в лицево-челюстната област с голям обем и сложност“ и КП №225 „Хирургично лечение в лицево-челюстната област с много голям обем и сложност“.
Дали пациентът има основание да претендира за повторна манипулация за сметка на същия лекар, не е въпрос от компетенциите на НЗОК.
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии