Неактивна здравноосигурителна книжка
От: А** Д** Е** К** Зададен на: 17/12/2023 Отговорен на: 21/12/2023Въпрос
Здравейте Имам двама пациенти с неактивни здравноосигурителни книжки. Лятото са си сменили личния лекар,но не са занесли книжките за вписване. В момента им се извършва дентално лечение. Завериха си книжките при личния лекар,но все още са неактивни. Въпросът ми е амбулаторните листа ще се приемат ли и ще ми бъде ли заплатена сумата Предварително благодаря за отговора! Поздрави др Е. Коева
Отговор
В случая най-вероятно става дума за техническо забавяне в системата, но все пак е необходимо да се има предвид следното:
- НЗОК предоставя на ИДП електронна услуга за проверка на актуалната здравноосигурителна книжка на всяко здравноосигурено лице и извършените и отчетени в НЗОК дентални дейности на едно здравноосигурено лице.
- Здравноосигурените лица получават договорената дентална помощ само след доказване на здравноосигурителните си права и представяне на валидна здравноосигурителна книжка/притурка към здравноосигурителната книжка на избрания лекар по дентална медицина.
- За предоставяне на невалидна здравноосигурителна книжка/притурка към здравноосигурителната книжка и представяне на неверни данни здравноосигуреното лице носи отговорност съгласно законодателството на Република България.
- За обстоятелствата, че здравноосигурителните му права не са прекъснати и разполага само с една валидна здравноосигурителна книжка, здравноосигуреното лице попълва при поискване от лекаря по дентална медицина декларация съгласно приложение №5 „Притурка към здравноосигурителната книжка и декларации“.
НЗОК чрез РЗОК осъществява процедурата по издаване и преиздаване на здравноосигурителни книжки, както и одобряване и заплащане на извършени и отчетени дейности, като обработва ежемесечно подадени данни в установените срокове, относно договорни партньори и здравноосигурени лица, съгласно НРД за МД.