Някой,някога получавал ли е касов бон
От: В** Г** Зададен на: 27/11/2023 Отговорен на: 30/11/2023Въпрос
Интересно ми е,някой пациент,някога получавал ли е касов бон от ОПЛ? На мен никога не ми е бил издаван такъв. Примерно отивам при ОПЛ той ми издава направление за изследвания и извинителна бележка за детето за детска градина. Аз заплащам 8лв,но касова бележка няма. Бихте ли ме посъветвали към кой да се обърна за да разбера защо така се получава
Отговор
Съгласно чл. 37, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване, здравноосигурените лица дължат т.нар. „потребителска такса“ на лечебното заведение за предоставената им медицинска помощ. В лечебни заведения за извънболнична помощ такава такса се дължи за всяко посещение, а в болниците за всеки ден престой, но не повече от 10 дни в годината. Размерът на тези такси е нормативно определен, съгласно Постановление на Министерския съвет за определяне размера на сумите, заплащани от здравноосигурените лица за посещение при лекар и за болнично лечение.
В Закона за здравното осигуряване подробно са изброени категориите лица, които са освободени от заплащане на потребителска такса, включително и лицата със заболявания, определени по списък (Приложение № 11 към Националния рамков договор за медицинските дейности). Следователно, изпълнителят на медицинска помощ може да изисква потребителска такса само от лицата, които не са освободени от нея и само в размера, определен със закон. Изискването на такси в по-висок от предвидения размер или от лица, които са освободени от тях, е неправомерно.
Лекарят задължително трябва да издаде финансов бон за всяка заплатена сума, която пациентите следва да изискват. Проверки за неиздаване на касов бон са от компетентността на ТП на Националната агенция за приходите (НАП).