Osigyrovki

От: N** T** Зададен на: 21/01/2010   Отговорен на: 22/01/2010

Въпрос

Ot 2000 godina vsqko lqto rabotq v Kipyr za po nai malko 7 meseca nai mnogo 9.Ot togava do sega nqmam nikakvi osigyrovki v BG.Tazi godina shte moga li da napusna BG po syshtata pri4ina?Kakvo trqbva da napravq 4e osigyrovkite mi ot tam da se prehvyrlqt tyk?

Отговор

Тъй като сте здравноосигурени в Кипър, при временен престой в България Вие имате право (срещу валидна кипърска ЕЗОК) само на спешна и неотложна медицинска помощ, която се преценява като такава от лекуващия лекар. С картата нямате право да посещавате предишния си личен лекар по стария ред с българския си осигурителен номер (ЕГН), тъй като не фигурирате в пациентската му листа като лице с непрекъснати здравноосигурителни права в България. При внезапно възникнали медицински състояния или при обостряне на хронично заболяване, пред него можете да представите валидната си кипърска ЕЗОК, срещу която той ще прецени какъв вид лечение и изследвания да извърши. Срещу ЕЗОК не можете да ползвате планова медицинска помощ, тъй като тя изисква формуляр Е 112. Ако разполагате с валидна ЕЗОК от държава от ЕС, различна от България, тя доказва, че сте здравноосигурени в другата държава. Не е необходимо да се осигурявате и в България, за да разполагате и с българска ЕЗОК. Както вече уточнихме, съгласно разпоредбите на европейското законодателство, двойното социално и здравно осигуряване е забранено в ЕС. Съгласно българското законодателство, компетентна институция за събиране на всички социални и здравни вноски в България е Националната агенция за приходите. Тя е институцията, която ще определи по какъв начин спрямо вас ще се приложат разпоредбите на европейското и българското законодателство, когато става въпрос за осигурителен (социално и здравно) проблем от трансграничен характер. Според разпоредбите на европейското законодателство, за да може директно (без допълнително заплащане) да влезете в осигурителната система на собствената си държава, е необходимо да докажете непрекъснати периоди на осигуряване в предишната държава (ако тя е член на ЕС). Това доказване става с европейски формуляр Е 104 (за сумиране на осигурителни периоди), който се издава от последната компетентна за Вас осигурителна институция в другата държава. Ако Вие имате непрекъснати осигурителни периоди в другата държава, компетентната осигурителна институция там би следвало да го удостовери с издаване на формуляр Е 104. С този формуляр може да отидете след завръщането си в България в териториалното поделение на НАП по настоящото Ви местоживеене( адресите и телефоните за връзка са публикувани на сайта на НАП – www.nap.bg) и тези периоди ще бъдат сумирани към българските Ви периоди. (Повече подробности ще намерите на нашия сайт в линк „Международно сътрудничество”, подлинк „Европейска интеграция”).
Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии