ЗДРАВНООСИГ.ВНОСКИ
От: Б** Зададен на: 29/12/2009 Отговорен на: 07/01/2010Въпрос
На 04.12.09г. с банков превод съм наредила здр.осиг.вноски за периода 01.11,09г.-31.12,09г.за дадено ЕГН.В сайта на НОИ- електронни услуги по ЕГН- за здр.осигуровки пише, ЧЕ същото ЕГН за м.11 е без здравни осигуровки.Какво трябва да се направи по случая, за да се отразят ЗОВ?
Отговор
Един път месечно Националната здравноосигурителна каса(НЗОК) получава данните за здравноосигурителния статус на гражданите от Националната агенция за приходите(НАП) и ги изпраща в районните здравноосигурителни каси(РЗОК), а те ги дават на личните лекари. Ако в периода между две изпращания здравноосигуреното лице или неговият работодател актуализират здравноосигурителния статус, това ще бъде отразено в интернет страницата на НАП/НОИ/, актуализацията в НЗОК ще стане при следващото подаване на данни от НАП към НЗОК, а оттам - към РЗОК и съответно към общопрактикуващите лекари. Личните лекари(ОПЛ) трябва да направят проверка в сайта на НОИ (НАП) на здравноосигурителния статус към датата на прегледа и при несъответствие между списъка, предаван от РЗОК на ОПЛ, и информацията в сайта на НАП, водеща е последната.
Когато се налага здравноосигуреното лице да потърси медицинска помощ, а все още информацията за платените от него здравни осигуровки не е актуализирана на сайта на НАП(НОИ), НАП издава Удостоверение за непрекъснати здравноосигурителни права, коeто се предоставя на изпълнителя на медицинска помощ. Уточняваме, че дейността по определянето на здравноосигурителния статус и събирането на здравноосигурителни вноски е в компетенциите на Националната агенция за приходите (НАП – www.nap.bg). Консултации по въпросите на здравното осигуряване се правят в НАП.