изследвания

От: И** С** Зададен на: 12/11/2009   Отговорен на: 13/11/2009

Въпрос

Здравейте. Въпроса ми е следният майка ми изкара новия грип имаше усложнения - поддържа температура вече 13 дни и болка в гърдите личната й лекарка след 3 посещения на майка ми при нея и молба от стра на майка ми я прати на снимка на бял дроб (първоначално и отказваше) снимката показа остър бронхит като усложнение от грипа, личната лекарка отказа да я прати на изследване на кръвна картина под предлог че тази година и е пуснала вече кръвна картина, само че тази кръвна картина всъщност беше чернодробни ензими и холестерол за което майка ми има документ. има ли право личната лекарка да и отказва такова изследване при положение че е болна и сега и изписа нов (3-ти антибиотик) и при първото посещение на майка ми при нея отказа да и изпише противовирусен препарат а и дава направо антибиотик. колко пъти в годината здравноосигуреното лице може да получава талон за изследване на кръвна картина (при положение че боледува) защото личната лекарка и е казала да дойде ЯНУАРИ 2010г. за да и даде сега не можело!? не получава ли права на качествено и навременно обслужване след като си внасяме здравните вноски? и още един въпрос има ли санкция за неспазване на работното време от лекаря. След лато направи снимката на бял дроб на 10.11.2009г. майка ми отишла с резултата в 09.15ч. пред кабинета на лекарката и сестарата и отговорила че преди 10.30ч. лекарката не идва (при работно време за I-ва смяна от 07.30 до 13.30ч.). Благодаря предварително за отговора и търпението.

Отговор

Уважаема г-жо Стойчева, Лекуващият лекар(общопрактикуващ или специалист) е този, който преценява необходимостта от издаване на направление за прегледи и изследвания, съобразно състоянието на пациента и много други обстоятелства като брой на лицата в пациентската листа, епидемиологични обстановки и др. На всеки общопрактикуващ лекар и специалист са определени конкретен брой медицински направления - бл.3, бл.3А (за високоспециализирани дейности) и бл.4 (за медико-диагностични изследвания). Изпълнителите могат да превишават с допълнителни проценти определените им направления, но са длъжни да компенсират надвишението през следващото тримесечие.
Медицинското направление за консултация или провеждане на съвместно лечение може да се ползва до 30 календарни дни от издаването му. Срокът за извършване на вторични прегледи от лекар специалист е до 45 календарни дни от датата на извършване на първичния преглед.
Съгласно Решение № РД-УС-04-17 от 20.01.2009 г. на Управителния съвет на НЗОК и Националния рамков договор, общопрактикуващият лекар е длъжен да оказва медицинска помощ на здравноосигурените лица, включени в пациентската му листа. Съгласно действащите разпоредби на НРД, чл. 114. (1) Лечебните заведения за ПИМП обявяват в амбулаторията на място, достъпно за ЗЗОЛ, своя месечен график, който съдържа часове:
1. за амбулаторен прием;
2. за домашни посещения;
3. за промотивна и профилактична дейност;
4. за работа по програма “Майчино здраве¬опазване”;
5. за работа по програма “Детско здравеопазване.
(2) Графикът по ал.1 съдържа телефон за повикване и за домашни посещения —телефон на практиката или мобилен телефон.
Ако смятате, че правата Ви на здравноосигурено лице са нарушени, имате право да подадете писмена жалба в районната здравноосигурителна каса по местоживеене.

Върни се в началото на страницата
Управление на вашата поверителност

За оптималната работа на интернет страницата, порталът на НЗОК и нашите партньори използваме технологии, за да съхраняваме и/или да имаме достъп до информация за устройството Ви – бисквитки или cookies. Приемайки тези технологии, Вие позволявате на НЗОК и на партньорите ни да обработваме лични данни на този сайт, като поведението Ви или уникални идентификатори за Вашето устройство. Несъгласието или отмяната на съгласие може да се отрази неблагоприятно върху някои характеристики или функции.

Кликнете долу, за да се съгласите с гореспоменатото или да направите конкретен избор, включително да упражните правото си на несъгласие с това компании да обработват лична информация, базирана на легитимен интерес, а не съгласие. Можете да промените избора си по всяко време, като кликнете върху „Настройки“ по-долу.

Използваме данните ви за:

  • Точни данни за географско позициониране и идентификация чрез сканиране на устройства
  • Персонализирани реклами и съдържание, измерване на реклами и съдържание, статистика за аудиторията и разработване на продукти
  • Строго необходими бисквитки
  • Функционални
  • Аналитични
  • Реклама
  • Бисквитки за функции, анализ, рекламни (не-IAB доставчици) и социални медии