пейсмейкър
От: Х** Зададен на: 29/09/2009 Отговорен на: 01/10/2009Въпрос
Здравейте!Поема ли се от здравната каса смяната на пейсмейкър за пенсионер?
Отговор
В пакета на НЗОК за болнична помощ има клинични пътеки от областта на кардиологията, които включват пейсмейкърната система и поставянето й и се заплащат от НЗОК за здравноосигурените лица. Цената на пейсмейкърната система е различна в зависимост от това дали е постоянна или временна и не се заплаща от пациента. След като пациентът е приет по съответната клинична пътека, РЗОК превежда сумите на лечебното заведение за болнична помощ по съответния ред, при изпълнени задължителни дейности по посочената клинична пътека, и при наличие на приложен фиш за отчитане на поставения пейсмейкър. В случай, че пациентите предпочетат по-скъпо медицинско изделие в сравнение с определената от НЗОК цена, разликата се заплаща от самите тях. НЗОК не възстановява средства на пациенти. За всеки ден болнично лечение здравноосигурените пациенти заплащат потребителска такса в размер на 2% от минималната работна заплата, установена за страната, т.е. по 4.80 лв. Ако се налага лечение в болница повече от 10 дни за една година, те не заплащат потребителска такса за престоя след десетия ден. Не дължат потребителска такса за лечение в болница и ако имат заболяване, включено в Списъка на освободените от потребителска такса лица. Списъкът е публикуван на интернет страницата на НЗОК в рубрика „Национален рамков договор”, подлинк „Приложения към НРД – Приложение № 14.” Лечението по клинична пътека включва до два контролни прегледа след изписването на пациента от болничното заведение, при явяване на пациента в рамките на 1 месец след изписване, задължително записани в епикризата.