здравноосигурителни права
От: Д** Р** Зададен на: 08/12/2009 Отговорен на: 11/01/2010Въпрос
Управител съм на Клинична лаборатория и имам договор с НЗОК. Изследвала съм пациент с направление за МДД на 04.11.2009 год. Към датата на изследването пациента не е бил здравно осигурен, но на 10.11.2009г. си е внесъл здравните осигуровки и по направената от мен справка в НОИ по-късно в рамките на същия месец излича че "лицето е с непрекъснати здравноосигурителни права" /имам разпечатка/. В проверката на отчета за месец ноември от РЗОК този пациент ми е подаден , че е "с прекъснати здравноосигурителни права". Тази проверка за осигуреност се извършва от РЗОК в началото на месец декември. Въпросът ми е" Трябва ли този пациент да бъде в списъка на пациентите с прекъснати здравноосигурителни права и неговото направление да не бъде заплатено от НЗОК? В договора с НЗОК не е ясно.
Отговор
Един път месечно Националната здравноосигурителна каса(НЗОК) получава данните за здравноосигурителния статус на гражданите от Националната агенция за приходите(НАП) и ги изпраща в районните здравноосигурителни каси(РЗОК), а те ги дават на личните лекари. Ако в периода между две изпращания здравноосигуреното лице или неговият работодател актуализират здравноосигурителния статус, това ще бъде отразено в интернет страницата на НАП/НОИ/, актуализацията в НЗОК ще стане при следващото подаване на данни от НАП към НЗОК, а оттам - към РЗОК и съответно към общопрактикуващите лекари. Личните лекари(ОПЛ) трябва да направят проверка в сайта на НОИ (НАП) на здравноосигурителния статус към датата на прегледа и при несъответствие между списъка, предаван от РЗОК на ОПЛ, и информацията в сайта на НАП, водеща е последната.
Когато се налага здравноосигуреното лице да потърси медицинска помощ, а все още информацията за платените от него здравни осигуровки не е актуализирана на сайта на НАП(НОИ), НАП издава Удостоверение за непрекъснати здравноосигурителни права, коeто се предоставя на изпълнителя на медицинска помощ.