възстановяване на здравноосигурителни права
От: Н** К** Зададен на: 19/09/2009 Отговорен на: 23/09/2009Въпрос
Здравейте! имах прекъсване в здравните си осигуровки и бях с прекъснати здравноосигурителни права. Платих си всичко и подадох декларация, след което ми издадоха документ, че съм с непрекъснати здравноосигурителни права, който представих на лекаря си. Това беше преди месец. Преди два дни отивам на лекар и установявам, че касата, независимо, че всичко вече ми е наред, отказва да плати пътеките ми и все още при лекаря си излизам с прекъснати права. Какво трябва да направя сега и защо така се получава? Още веднъж ли трябва да си платя всичко и оттук нататък трябва да заплащам медицинските услуги, независимо, че нямам прекъсвания вече в осигуряването си? Благодаря ви предварително за отговора!
Отговор
Един път месечно Националната здравноосигурителна каса(НЗОК) получава данните за здравноосигурителния статус на гражданите от Националната агенция за приходите(НАП) и ги изпраща в районните здравноосигурителни каси(РЗОК), а те ги дават на личните лекари. Ако в периода между две изпращания здравноосигуреното лице или неговият работодател актуализират здравноосигурителния статус, това ще бъде отразено в интернет страницата на НАП/НОИ/, актуализацията в НЗОК ще стане при следващото подаване на данни от НАП към НЗОК, а оттам - към РЗОК и съответно към общопрактикуващите лекари. Личните лекари(ОПЛ) трябва да направят проверка в сайта на НОИ (НАП) на здравноосигурителния статус към датата на прегледа и при несъответствие между списъка, предаван от РЗОК на ОПЛ, и информацията в сайта на НАП, водеща е последната.
Когато се налага здравноосигуреното лице да потърси медицинска помощ, а все още информацията за платените от него здравни осигуровки не е актуализирана на сайта на НАП(НОИ), НАП издава Удостоверение за непрекъснати здравноосигурителни права, коeто се предоставя на изпълнителя на медицинска помощ. Уточняваме, че дейността по определянето на здравноосигурителния статус и събирането на здравноосигурителни вноски е в компетенциите на Националната агенция за приходите (НАП – www.nap.bg). Консултации по въпросите на здравното осигуряване се правят в НАП.